Original title:
Satira, slovní hříčky a metafora v díle Francisca de Queveda
Translated title:
Satire, puns and metaphor in Quevedo's works
Authors:
Žaloudková, Veronika ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (advisor) ; Poláková, Dora (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V diplomové práci "Satira, slovní hříčky a metafora v díle Francisca de Queveda" jsme umístili autora jak do historického, tak do literárního kontextu. Nastínili jsme situaci Španělska v 17. století a ekonomické a sociální poměry na jeho území. Dále jsme konkretizovali umělecké proudy, kterými bylo 17. století ovlivněno, tedy baroko a manýrismus. V rámci manýrismu jsme pak vydělili základní dva literární proudy, které na území Španělska v té době dominovaly, tedy kulteranismus a konceptismus. Charakterizovali jsme jejich podstatu a uvedli dva čelní představitele každého z obou směrů. To jest Góngoru jakožto předního autora kulteranismu a Queveda zastupujícího konceptismus. Zejména u konceptismu jsme se též soustředili na ujasnění pojmů a vysvětlili jsme jeho základní tendence a názvosloví za pomoci největšího představitele barokní rétoriky, Baltasara Graciána. Poté jsme přistoupili k vymezení pojmu satira a soustředili jsme se na její původ a vývoj související se satirou Quevedovou. Zmínili jsme se o menippské satiře, která byla odrazovým můstkem pro mnohé z pozdějších moderních satiriků a rovněž jsme pojali satiru v rámci smíchové kultury zejména v souvislosti s Bachtinem a pojmem karneval. Následovala typologie postav, která měla být jakýmsi výkladem pro četbu Quevedových textů. Záměrem bylo...The main aim of this thesis "Satire, puns and metaphor in Quevedo's works" is to contextualize the author in the historical and the literary context. We outlined the situation of Spain in the 17th century and the economic and social conditions in its territory. Furthermore, we specified the art movements, which influenced Spain during the 17th century, a Baroque and Mannerism. Within the Mannerism, we specified two dominating Spanish literary movements, "culteranismo" and "conceptismo". We characterized their essence and we presented two leaders of both these two movements. That is Góngora as a leading author of culteranismo and Quevedo representing conceptismo. Especially in case of conceptismo we also focused on clarifying concepts and we explained the basic tendencies and terminology with the help of one of the greatest leaders of Baroque rhetoric, Baltasar Gracián. Then we proceeded to the definition of satire, and we focused on the origins and development related to Quevedo's satire. We mentioned Menippean satire, which has been a springboard for many of later modern satirists and we also mentioned satire within culture of humour especially in relation to the concept of Bakhtin and Carnival. Then we continued with a typology of characters that should be kind of explanation for reading...
Keywords:
conceptism; Gracián; metaphor; pun; Quevedo; Satire; Gracián; konceptismus; metafora; Quevedo; Satira; slovní hříčka
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/64418