Original title:
Izolovaný Dubrovník: Varianty řešení dopravního propojení chorvatského území rozděleného oblastí Neumu
Translated title:
Isolated Dubrovnik: Possible transport connection solutions of the Croatian territory divided by the Neum area
Authors:
Vedral, Martin ; Králová, Kateřina (advisor) ; Žíla, Ondřej (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou řešení dopravního spojení dvou částí chorvatského teritoria, které jsou rozděleny územím Bosny a Hercegoviny v oblasti Neumu. Toto rozdělení se stalo problematickým po vstupu Chorvatska do Evropské unie 1. července 2013, neboť byly zavedeny přísnější hraniční kontroly na bosensko-chorvatských hranicích, což zkomplikovalo cestování mezi oběma částmi Chorvatska. Práce obsahuje stručný historický exkurz, vysvětlující, kdy a proč toto neobvyklé teritoriální uspořádání vzniklo. Dále se zabývá škálou jednotlivých možností, jak daný problém vyřešit, hodnotí jejich ekonomickou a ekologickou náročnost a zohledňuje mezinárodněprávní aspekty spojené s jejich realizací. V analytické části diplomové práce se pak autor pokouší zodpovědět otázku, jaké zájmy a cíle mají jednotliví aktéři, kteří mají přímý vliv na zkoumanou problematiku, nebo se jich tyto záležitosti týkají. Mezi tyto aktéry jsou zahrnuty Evropská unie, oba státy v regionu, tedy Chorvatsko a Bosna a Hercegovina, lokální samosprávy v oblasti a také politické strany v Chorvatsku. Autor dochází k závěru, že z možných řešení má nejvíce předpokladů pro realizaci varianta Pelješackého mostu, který má vést z chorvatské pevniny na poloostrov Pelješac. Podmínkou jeho dokončení ale bude získání prostředků z evropských...The Master thesis deals with potential solutions of transport connection between two parts of the Croatian territory separated by Neum of Bosna and Hercegovina. The territorial separation became rather problematic after the Croatian entry into the European Union on July 1, 2013. Much stricter border controls between Croatia and Bosnia have considerably complicated traveling to the two parts of Croatia. In its historical section, the study explains why and when the unusual separation originated. Further, it deals with possible solutions that arise and assesses their economic and ecological demands while taking international law aspects into consideration. In the analytical part, the thesis aims to analyse the interests and goals of each player that directly influences the problem or the problem indirectly affects them. The players are the European Union, both Croatia and Bosnia and Herzegovina, local authorities, and Croatian political parties. The author concludes that the Peljesac Bridge, going from the Croatian territory to the Peljesac Peninsula, is the most likely solution out of all discussed options. To finish the bridge successfully, however, Croatia needs to get considerable amount of money from the EU as it does not have sufficient means to finance such a technology and construction...
Keywords:
Bosnia and Herzegovina; Croatia; Dubrovnik; Neum; the Peljesac Bridge; Bosna a Hercegovina; Chorvatsko; Dubrovník; Neum; Pelješacký most
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/64367