Original title:
Vývoj obranných mechanismů u dětí mladšího školního věku
Translated title:
The development of defense mechanisms in children of younger school age
Authors:
Kratochvíla, Jan ; Šírová, Eva (advisor) ; Šturma, Jaroslav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá obrannými mechanismy dětí mladšího školního věku a jejich vývojem. Teoretická část diskutuje zejména historii a vývoj koncepce obranných mechanismů, poskytuje přehled o diagnostických metodách, kterými je možné obranné mechanismy u dětí zjišťovat a referuje o současném stavu výzkumu obranných mechanismů a jejich vývoje u dětí a adolescentů. V závěru teoretické části práce jsou diskutovány koncepce "obran" vycházející zejména z gestalt psychoterapeutické perspektivy. V praktické části jsou u výzkumné skupiny dětí mladšího školního věku zjišťovány obranné mechanismy pomocí Testu pohádek a Tematicko-apercepčního testu a výsledky jsou diskutovány jak vzhledem k věku, pohlaví či inteligenci dětí, tak i vzhledem k výsledkům v ostatních výzkumných metodách. Porovnávány jsou zvláště možné souvislosti mezi obrannými mechanismy založenými na psychoanalytické teorii a polaritami vztahování se či styly kontaktu, které vycházejí z teorií současné gestalt psychoterapie a integrativní psychoterapie. Tyto jsou zjišťovány dotazníkem na typické projevy dítěte v zátěžových a konfliktních situacích a inventářem typických projevů chování dítěte, které vyplnili vychovatelé dítěte. Výsledky metod naznačují existenci jistých vzájemných souvislosti, výzkumné metody se také vzájemně doplňují a podávají tak...This thesis deals with the development of defense mechanisms of children in younger school age. The theoretical part discusses the history and development of the concept of defense mechanisms, provides an overview of the diagnostic methods, which are useful to identify defense mechanisms in children and reports on the current state of research of defense mechanisms and their development in children and adolescents. At the end of the theoretical part, the concepts of "defense" based mostly on gestalt psychotherapy perspective are discussed. In the practical part, the children of the research group in younger school age were tested with The Fairy Tale Test and The Thematic Apperception Test. The results are discussed with regard to age, sex, inteligence and also considering the results of other research methods. Data based on psychoanalytical concepts are compared with results of the questionnaire based on gestalt psychoterapy theories of contact cycle and contact styles. Two parents (or the closest adults) evaluated their children by the questionnaire and inventory of typical contact styles. The results suggest the existence of certain connections, these research methods also complement each other and serves together as more comprehensive view of the child's personality, a way of its interacting...
Keywords:
children in younger school age (6 - 12 years old); Gestalt psychotherapy; mental development; projective methods; psychoanalysis; Self defend mechanisms; děti mladšího školního věku (6-12 let); Gestalt psychoterapie; obranné mechanismy ega; projektivní metody; psychický vývoj; psychoanalýza
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/63102