Original title:
Finanční gramotnost ve výuce matematiky na střední škole
Translated title:
Financial literacy in teaching mathematics at secondary school
Authors:
Antoniewiczová, Petronella ; Robová, Jarmila (advisor) ; Odvárko, Oldřich (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
slo Abstract:
[eng][cze] This thesis aims to serve as a tool for teaching financial mathematics in Mathematics lessons at higher grades of primary schools and mainly in secondary schools. The first part contains an analysis of school documents, results of survey aimed at financial literacy and available textbooks. The second part presents the supporting teaching tools in the form of applets created using the GeoGebra programme. Applets are aimed at money exchanging, interests types, loans, savings and a household budget creating. Each applet is presented by being used in a specific exercise. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)Předložená diplomová práce má za cíl sloužit jako pomůcka ve výuce finanční matematiky v hodinách matematiky na druhém stupni základních škol a převážne na středních školách. První část práce obsahuje rozbor školních dokumentů, výsledků testování finanční gramotnosti a přístupných učebnic. Ve druhé části práce jsou představeny podpůrné výukové materiály, které mají formu appletů, vytvořených v programu GeoGebra. Applety jsou zaměřeny na směnu peněz, jednotlivé typy úročení, úvěrů, spoření a vytvoření rozpočtu domácnosti. V práci jsou applety představeny na konkrétních příkladech. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Keywords:
financial literacy; financial mathematics exercises; GeoGebra; finanční gramotnost; GeoGebra; příklady z finanční matematiky
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/62549