Original title:
"Hudebnice nebo kuriozity?" Československá dívčí kapela Satanic Girls
Translated title:
"Musicians or Curiosities?" Czechoslovak All-Girl Band Satanic Girls
Authors:
Svobodová, Eliška ; Havelková, Tereza (advisor) ; Seidlová, Veronika (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá tématem československé dívčí kapely Satanic Girls (v jižní Americe vystupující pod názvem Las Satánicas), která působila od srpna 1968 v emigraci. Autorka na základě analýzy rozhovorů (vedených v období únor 2013 - březen 2014), článků z tisku, fotografií, videí a materiálů z archivů pomocí hudebně-antropologických přístupů popisuje, analyzuje a interpretuje historii kapely se zaměřením na procesy vyjednávání. Na vytyčené tematické linii "ženy - hudebnice - emigrantky", se v textu zabývá tím, nakolik emigrace, neustálé a extrémní změny kulturního prostředí a pokyny manažerů ovlivňovaly hudební i vizuální styl kapely. Jedno z ústředních témat představuje neustálá, nedobrovolná (a někdy i nevědomá) oscilace kapely mezi tím, být prezentovány jako hudebnice a nebo jako sexuálně přitažlivé atrakce.The thesis deals with the Czechoslovakian all-girl band Satanic Girls (in South America performing under the name Las Satánicas), which performed in exile since August 1968. The author, using music and anthropological approaches based on the analysis of interviews (conducted in the period February 2013 - March 2014), press articles, photos, videos and archival materials, describes, analyses and interprets the history of the band. Doing so, the main emphasis is being put on the processes of negotiation. Setting out the thematic line "women - musicians - emigrants", the text observes how the emigration and the constant extreme changes in the cultural environment as well as the managers influenced the musical and visual style of the band. One of the central themes is a permanent, involuntary (and sometimes unconscious) oscillation of the band between being presented as the musicians or as the sexual attractions.
Keywords:
all-girl band; Chile; communist regime; dixieland; emigration; Gender; Chile; dixieland; dívčí kapela; emigrace; Gender; komunistický režim
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/62216