Original title:
Sebehodnocení VŠ studentů s těžkým sluchovým postižením
Translated title:
Self-esteem of university students with severe hearing disabilities
Authors:
Bendová, Marie ; Kucharská, Anna (advisor) ; Presslerová, Pavla (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá sebehodnocením VŠ studentů se sluchovým postižením. Jedná se o převážně kvalitativní studii, zabývající se analýzou výpovědí šesti respondentů. Teoretická část krátce představuje základní pojmy a podává přehled současného výzkumu. Empirická část nejdříve využívá kvantitativní test (SLSC-R): hlavní těžiště práce leží ale v použití a následné interpretaci kvalitativních metod - "autorského dotazníku". Práce se snaží nalézt a popsat možné faktory mající vliv na sebehodnocení respondentů. Cílem této práce je přispět psychologii handicapu - například identifikací a popsáním zajímavých oblastí, které se zdají být pro další výzkum vhodné.This paper deals with self-esteem of university students with hearing impairment. It primarily utilizes a qualitative approach that deals with the analysis of the statements of six respondents. Basic concepts related to self-esteem and an overview of current research are presented in the theoretical part of the paper. In the empirical part, a quantitative test (SLSC-R) is used. However, the main focus of the work lies in application and interpretation of the qualitative method - "authors' questionnaire". This work strives to find and describe factors which are believed to affect self-esteem of the respondents. The paper aims to be a contribution to the psychology of disability, for example, in identifying and describing areas that are believed to be useful for further research.
Keywords:
communication; hearing impairment; language code; oral environment; questionnaire; self-esteem; self-typing; sign language; dotazník; jazykový kód; komunikace; orální prostředí; sebehodnotící škály; sebepojetí; sluchové postižení; znakový jazyk
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/61698