Original title:
Kouzlo nespolehlivého vypravěče ve vybraných britských románech druhé poloviny 20.století
Translated title:
Magic of the Unreliable First-Person Narrator in Selected British Novels of the Second Half of the 20th Century
Authors:
Mollová, Eliška ; Chalupský, Petr (advisor) ; Topolovská, Tereza (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] This thesis compares the unreliable first-person narrator in three British novels: A Clockwork Orange by Anthony Burgess, The Remains of the Day by Kazuo Ishiguro, and The Wasp Factory by Iain Banks. The unreliable first-person narrative form has the power to assimilate the reader's mind with that of the narrator and make him/her believe whatever the narrator wants, even though the events that are being described can be truly shocking. This thesis analyses why and how these authors use the unreliable first-person narrative form, as well as its impacts on the reader. Key words: unreliable first-person narration, British novels, 20th century, male protagonistTato bakalářská práce se zabývá nespolehlivým vypravěčem v ich-formě ve třech britských románech: Mechanický pomeranč od Anthonyho Burgesse, Malíř pomíjivého světa od Kazua Ishigura a The Wasp Factory of Iaina Bankse. Nespolehlivý vypravěč v ich-formě má moc sblížit čtenářovu mysl s vypravěčovou a dokáže čtenáře donutit myslet si to, co vypravěč chce, i přestože některé události, které jsou popisovány, mohou být naprosto šokující. Tato práce analyzuje nejen proč a jak používají spisovatelé nespolehlivého vypravěče v ich-formě, ale také jaký má tento vypravěč dopad na čtenáře. Klíčová slova: nesposlehlivý vypravěč v ich-formě, britské romány, 20. století, mužský hrdina
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/61647