Original title:
Proč žáci volí víceletá gymnázia?
Translated title:
Why do primary school children choose multi-year gymnasiums?
Authors:
Slanařová, Jana ; Greger, David (advisor) ; Straková, Jana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Vzdělávací systém v České republice nabízí žákům možnost absolvovat nižší sekundární stupeň vzdělávání i na víceletém gymnáziu. Tato bakalářská práce se zabývá přestupem na víceletá gymnázia a jejich společenskými souvislostmi. Pokouší se odkrýt pravé důvody, které žáka vedou k tomuto rozhodnutí. V teoretické části čtenářovi nabídne základní posloupnost historických změn ve školském systému, která se dotýkala víceletých gymnázií. Poskytne také empirické a faktické poznatky o problematice diferenciace ve vzdělávání, zvláště o víceletých gymnáziích. Empirická část podrobně rozebírá metodologii kvalitativního výzkumu, který měl za cíl osvětlit, proč žáci přecházejí na osmiletá gymnázia, čím si jedenáctiletý žák musí před vstupem na ně projít a jaké má očekávání od budoucího studia.The Czech educational system offers primary school children the possibility to proceed in the lower-secondary education at a multi-year gymnasium. This bachelor's thesis examines the students' change from a basic school to a multi-year gymnasium and explains the real reasons, why children choose this school type. The theoretical part provides the basic history of the Czech educational system, especially gymnasiums, and familiarizes the reader with research and facts about tracking and ability grouping. In the empirical part, the thesis describes methodological aspects of qualitative research. It analyses reasons why children choose an eight-year gymnasium, what is expected from future studies and what experience these eleven years old children have.
Keywords:
ability grouping; admission procedures; multi-year gymnasium; qualitative research; school choice; selective school systems; tracking; kvalitativní výzkum; přijímací řízení; selekce; vnitřní diferenciace; vnější diferenciace; volba školy; víceletá gymnázia
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/60200