Original title:
Simultánní a sekvenční osvojování si druhého jazyka v rané fázi (německý jazyk)
Translated title:
Simultaneous and sequential adoption of another language in the early phase (german language)
Authors:
Ramešová, Jana ; Švermová, Dagmar (advisor) ; Bučková, Tamara (referee) Document type: Rigorous theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název práce: Simultánní a sekvenční osvojování si druhého jazyka v rané fázi (německý jazyk) Autor: Mgr. et Bc. Jana Ramešová Katedra: Katedra germanistiky Vedoucí rigorózní práce: PaedDr. Dagmar Švermová, katedra germanistiky PF UK Abstrakt Předmětem zkoumání této rigorózní práce je fenomén dvojjazyčnosti. Konkrétně je zkoumána raná fáze osvojování si dalšího jazyka. V teoretické části jsou podrobně rozpracované dvě formy dvojjazyčnosti, které se od sebe odlišují dle kritéria doby, kdy k osvojování dalšího jazyka došlo. Simultánní bilingvismus znamená souběžné osvojování si mateřského a jiného dalšího jazyka. Termínem sekvenční bilingvismus se označuje následné osvojování dalšího jazyka, ke kterému dochází až po osvojení mateřštiny. Obě tyto formy jsou rozpracovány z pohledu vědních disciplín psychologie, pedagogiky, psycholingvistiky a neurobiologie. Pozornost je zaměřena na srovnání obou způsobů osvojování si dalšího jazyka. Cílem je vytvořit teoretickou bázi celého procesu, který probíhá v předškolním a mladším školním věku. V empirické části je popsán výzkum dětí, které se nachází, nebo právě prošly ranou fází sekvenčního osvojování si dalšího jazyka v rámci návštěvy výchovně- vzdělávacího zařízení. Metodou zkoumání je anketa s rodiči těchto dětí, rozhovor s pedagogy, kteří se podílí na...Title: Simultaneous and sequential adoption of another language in the early phase (german language) Author: Mgr. et Bc. Jana Ramešová Department: Department of German Studies Supervisor: PaedDr. Dagmar Švermová Abstract The subject of examination of this rigorous work is the phenomenon of bilingualism. It particularly examines the early phase of adoption of another language. In the theoretical part, two forms of bilingualism are broken down in detail, and these differ from each other based on the criteria of the period when the additional language was adopted. Simultaneous bilingualism means adoption of a mother tongue and an additional language at the same time. The term sequential bilingualism is used to describe subsequent adoption of another language, which occurs after a mother tongue is adopted. Both of these forms are processed from the point of view of the scientific disciplines of psychology, pedagogy, psycholinguistics and neurobiology. Attention is focused on comparing both types of adoption of another language. The aim is to create a theoretical basis for the entire process, which occurs at pre- school and young school ages. The empirical part describes research regarding children who are located in or have just been through the early phases of sequential adoption of another language during...
Keywords:
adoption of another language; bilingualism; intercultural communication; jung school age; pre-school age; to code a language; dvojjazyčnost; interkulturní komunikace; mladší školní věk; osvojování si cizího jazyka; předškolní věk; ukládání jazyka v mozku
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/59735