Original title:
Názory rodičů, učitelů mateřských škol a pracovníků jeslí na možnost zařazení dvouletých dětí do mateřských škol
Translated title:
Parents', teachers' and day care center staff view on possibility of placing two-year-old children in nursery schools
Authors:
Bromová, Kateřina ; Kropáčková, Jana (advisor) ; Opravilová, Eva (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce s názvem "Názory rodičů, učitelů mateřských škol a personálu jeslí na možnost zařazení dvouletých dětí do mateřských škol" analyzuje specifika a problémy dnešních rodin s malými dětmi. Vymezuje pojem rané dětství, popisuje vývoj dítěte v batolecím věku a zároveň charakterizuje dnešní batole. Práce se věnuje problematice zralosti dětí pro vstup do mateřské školy. Dále diplomová práce přibližuje historii a současnou problematiku péče o děti mladší tří let v České republice, ve srovnání s vybranými zeměmi Evropy. Součástí diplomové práce je výzkumné šetření zaměřené na názory tří kategorií respondentů na eventuální možnost zařazení dětí od dvou let věku do mateřských škol (dále jen MŠ) jako plánu dalšího postupu týkajícího se problematiky systémového řešení agendy denní péče o děti do tří let věku v České republice. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, jak vnímají oslovení rodiče, pracovníci jeslí a předškolní pedagogové možnost zařazení dvouletých dětí do preprimárních výchovně - vzdělávacích institucí a zda jsou dnešní dvouleté děti zralé pro vstup do mateřských škol. V praktické části diplomové práce byly také porovnány osobní postoje mezi respondenty z jednotlivých kategorií. Na základě odpovědí výzkumného vzorku lze konstatovat, že dvouleté dítě za zralé a připravené, na...1 ABSTRACT The diploma work titled "The parents', teachers' and day care center staff view on possibility of placing two-year-old children in nursery schools" analyzes the specifics and problems of today's families with young children. It defines the concept of early childhood, describes a child's development at toddler age, and also characterizes today's toddler. The work is dedicated to the maturity of children for entry into nursery schools. Furthermore the diploma work describes the history and current problems of the care for children younger than three years in the Czech Republic in comparison with representative European countries. The diploma work is a survey focused on three categories of respondents' views on the possibility of inclusion of children from two years of age in nursery schools as a plan for future solution of the issue of systemic agenda of day care center for children under three years of age in the Czech Republic. The aim of the research was to find out how the surveyed parents, nursery workers and preschool teachers perceive the possibility of inclusion of two-year-old children in pre-primary educational institutions and whether today's two-year-old children are ripe for entry into nursery schools. In the practical part of the diploma work there were also compared the personal...
Keywords:
child; day care center; day care center staff; early age; Family; nursery school; nursery school teachers; parents; díta; jesle; mateřská škola; pracovníci jeslí; raný věk; rodina; rodiče; učitelky mateřských škol
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/58852