Název:
Strahovští katecheté 19. století
Překlad názvu:
Catechists at Strahov in the 19th Century
Autoři:
Jeřábková, Lenka ; Opatrný, Aleš (vedoucí práce) ; Křišťan, Alois (oponent) ; Beneš, Ladislav (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Strahovští katecheté 19. století Tato specifická studie přispívá k poznání pastorační a katechetické praxe na našem území v 19. století, kterou ilustruje na konkrétních realizacích této činnosti v rámci institucí souvisejících s premonstrátským klášterem na pražském Strahově. Téma je zasazeno do širšího kontextu výkladu o vývoji oborů pastorální teologie a katechetiky a rovněž vztaženo k celkovému vývoji premonstrátského řádu s ohledem na dějiny jejich pastorační služby. Katechetické působení premonstrátů na nižších i vyšších školách je pojato v širším kontextu školství zkoumaného období z teoretického i praktického hlediska, a proto je rovněž stručně charakterizován systém škol a vzdělávání. Pozornost je též věnována různým hlediskům specifické problematiky náboženské výuky a výchovy včetně působení v rámci speciálních škol. Kapitola o katechezi a pastoraci v rámci farností se věnuje jak homiletickému působení strahovských premonstrátů, tak zejména problematice příprav na přijetí svátostí a specifické pastoraci zvláštních skupin, jež reprezentují bratrstva. Závěrečná část nabízí tři medailony významných strahovských osobností A. Chládka, J. Zeidlera a Z. Starého, jež se zasloužily o strahovskou katechezi a pastoraci spíše v širším kontextu.Strahov Catechists of the 19th century This specific study contributes to knowledge of pastoral and catechetical practice in our country in the 19th century, illustrating it with concrete implementation of these activities in institutions related to the Premonstratensian monastery at Strahov, Prague. The theme is placed in broader context of explanation of development of pastoral theology and catechesis; it is also interpreted in relation to the entire development of the Premonstatensian order with regard to the history of their pastoral activities. These activities at schools at lower and higher levels is conceived in broader context of education in the examined period, both from the theoretic, and the practical point of view; therefore, the work give also a brief characteristics of the system of education and schools, and concentrates also on various aspects of the specific issue of religious education, including these activities at specialized schools. The chapter on catechesis and pastoral care in parishes is dedicated both to homiletic activities of Strahov Premonstratensians, and, particularly, to the issue of preparation for sacraments and pastoral care of specific groups, represented by fraternities. The final section of this work presents three medallions of important Strahov personalities...
Klíčová slova:
19. století; historie vzdělávání; náboženská výchova; pastorální teologie; Premonstráti; 19th century; History of Education; Pastoral Theology; Premonstratensians; Religious Education