Original title:
Kontrola územních samosprávných celků Nejvyšším kontrolním úřadem
Translated title:
The control of the Supreme Audit Office over territorial self-governing units
Authors:
Humhalová, Barbora ; Boháč, Radim (advisor) ; Marková, Hana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Různé státy jsou v různé míře centralizované a ke svému fungování potřebují zejména finanční a personální zdroje ve spojení s dobře nastavenými řídícími procesy. Obecně se jak na centrální, tak na decentralizované úrovni hospodaří se svěřenými finančními prostředky. Proto je ve veřejné správě zapotřebí nastavení funkčních interních i externích kontrolních mechanismů. V České republice dohlíží na hospodaření se státním majetkem a plnění státního rozpočtu nezávislý (externí) orgán - Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Tato instituce nemá kontrolní pravomoci v oblasti hospodaření územních samosprávných celků ani právnických osob veřejnoprávní povahy. Problematika rozšíření kontrolních pravomocí NKÚ je v současnosti velmi diskutovaná. Tato práce je zaměřena na část možného rozšíření pravomocí NKÚ směrem k územním samosprávným celkům. Autorka porovnává a hodnotí názorové proudy kolem možné novelizace Ústavy a zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu směrem ke kontrole územní samosprávy. Obavy zástupců územní samosprávy se týkají zejména možného omezení ústavou daného práva na samosprávu. NKÚ není nadán žádnou pravomocí ukládat nápravná opatření a případně sankcionovat kontrolovaný subjekt. Činnost NKÚ by měla ideálně vést k zodpovědnému nakládání se svěřenými prostředky ve veřejné správě. A to nejen z hlediska...Different countries are at varying degrees centralized and need for their activity especially financial and personnel resources in conjunction with the well-defined management processes. In general, both at central and decentralized levels are managed entrusted funds. Therefore it is need in the public sector to set the functioning internal and external control mechanisms. In the Czech Republic, oversees the management of state property and the state budget independent (external) body - the Supreme Audit Office (SAO). This institution has no power of control over the management of local governments or public entities. The issue of extension of SAO competencies is currently highly debated. This work is focused on the possible extension of the SAO competencies towards local government. Author compares and evaluates current opinions about possible amendments to the Constitution and the Law on the Supreme Audit Office towards control of local governments. Fears of the representatives of local government mainly concern the possible limitations of the constitutionally given right to self-government. SAO has no competency to impose remedies or somehow punish controlled entity. The SAO should ideally lead to the responsible management of entrusted funds in public sector. And not just in terms of legality,...
Keywords:
control of public funds; local government; SAO; kontrola hospodaření s veřejnými prostředky; NKÚ; územní samospráva
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/58517