Original title:
Právní úprava reklamy na léčivé přípravky v ČR
Translated title:
Legal regulation of advertising of medicinal products in the Czech Republic
Authors:
Kučerová, Jana ; Patěk, Daniel (advisor) ; Eichlerová, Kateřina (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Právní úprava reklamy na léčivé přípravky v ČR Abstrakt Tato diplomová práce se zabývá reklamou na humánní léčivé přípravky a jejím vývojem a právní úpravou. Úvodní část se věnuje vytyčení cílů této práce a důvody volby tohoto tématu. První kapitola je věnována reklamě obecně, její právní úpravě, definici pojmu reklama, historii reklamy a jsou v této kapitole též zdůrazněny instituce vykonávající dozor nad reklamou. Druhá kapitola zpracovává právní regulaci reklamy v České republice. Regulaci můžeme rozdělit na regulaci reklamy veřejnoprávní a soukromoprávní, přičemž jsou v rámci tohoto dělení rozpracovány jednotlivé zákony týkající se reklamy, není opomenuta ani mimoprávní regulace reklamy. Etické samoregulátory jsou v tomto případě zejména Rada pro reklamu a profesní organizace. Třetí kapitola se věnuje humánním léčivým přípravkům. Tato část je podstatná pro objasnění některých základních pojmů souvisejících s humánními léčivými přípravky. Dále je zpracováno dělení léčivých přípravků. Základním hlediskem je to, zda je léčivý přípravek registrován či není. V případě registrovaného léčivého přípravku je zvoleno dělení dle způsobu výdeje léčivého přípravku. Čtvrtá kapitola se jmenuje právní aspekty regulace reklamy na léčivé přípravky a tvoří hlavní část této práce. Úvodem je vysvětlen pojem reklama na...Legal regulation of advertising of medicinal products in the Czech Republic Abstract This thesis deals with the advertising of medicinal products for human use and its development and legislation. The introductory part is set the objectives of this thesis and the reasons for choosing this topic. The first chapter is devoted to advertising, its legislation, the definition of advertising, history of advertising and this chapter also highlights the institution supervising advertising. The second chapter is to set the legal regulation of advertising in the Czech Republic. Regulation can be divided into the regulation of advertising public and private, together are in this dividing developed individual laws regarding advertising and is not omitted non-legal regulation of advertising. Ethical self-controller in this case especially the Rada pro reklamu and professional organizations. The third chapter is devoted to advertising of medicinal products for human use. This part is essential, because interpret basic definition related to medicinal products for human use. Further subdivision is dividing of medicinal product for human use. The basic consideration is whether product is successively authorised as a human medicinal product or not. In the case of an authorized as a human medicinal product dividing is...
Keywords:
advertising; advertising of medicinal products for human use; legal regululation of adverising; Medicinal products; Léčivé přípravky; právní úprava reklamy; reklama; reklama na humánní léčivé přípravky
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/58252