Název:
Proměny genderových archetypů ve filmu Hořký měsíc
Překlad názvu:
Bitter Moon - The transformation of gender identity ( directed by Roman Polanski)
Autoři:
Astapencov, Neli ; Knotková - Čapková, Blanka (vedoucí práce) ; Baslarová, Iva (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce je genderovou filmovou analýzou, která zkoumá proměny archetypů ve filmu Hořký měsíc v režii Romana Polanského. Metodologická a teoretická část práce analyzuje otázku působení změn archetypů na genderové role filmových postav. Za pomoci dnes již klasických feministických textů, feministické filmové kritiky, některých děl z analytické psychologie, dramaterapie a filmové vědy, které jsou primárním zdrojem pro analýzu, v této diplomové práci identifikuji a analyzuji především archetypy ženských filmových postav. Rozbor ke každé filmové postavě je věnován nejvíce výrazným archetypům s ohledem na jejich proměny. Kromě archetypů se práce okrajově zabývá problematikou stereotypně zobrazovaného ženského ideálu, ženskou sexualitou, přenosem archetypálních vzorů na diváctvo a femininitou a maskulinitou v kontextu genderových rolí. Klíčová slova: archetyp, Roman Polanski, Laura Mulvey, Annis Pratt, sinematická archetypální souvislost, feministická filmová kritika, filmová narativní analýza, archetypální maskulinita, archetypální femininita.The thesis deals with gender analysis in films studying metamorphoses of archetypes in film Bitter Moon directed by Roman Polanski. The methodical and theoretical sections of the thesis analyse the influence of archetype changes of film characters in gender roles. The thesis identifies and analyses mainly woman film characters appearing in some classical feminist texts, feminist film theoretical and critical articles, in some psychoanalytical works, in dramatheraphy and film science. The sources mentioned above became primary resource materials for our archetypal research. The analysis of each of the film character is focused on the most distinctive archetype with respect to its metamorphosy. Apart from the archetype research the thesis is marginaly concerned with problems linked to the female ideal and her sexuality usually portrayed in an unalterable way, and archetypal patterns are in such a way transmitted to audiences through femininity and masculinity in the context of gender roles. Keywords: archetype, Roman Polanski, Laura Mulvey, Annis Pratt, cinematic archetypal coherence, feminist film criticism, film narrative analysis, archetypal masculinity, archetypal femininity.
Klíčová slova:
Annis Pratt; archetyp,sinematická archetypální souvislost,feministická filmová kritika; Roman Polanski,filmová narativní analýza,archetypální maskulinita,archetypální femininita,Laura Mulvey; archetype,cinematic archetypal coherence,feminist film criticism,Annis Pratt,Roman Polanski,film narative analysis,archetypal masculinity,archetypal femininity,Laura Mulvey