Original title:
Nucené nasazení studentů středních škol v období okupace
Translated title:
Forced Use of Secondary School Students During the Occupation
Authors:
Eisenhammer, Miroslav ; Gebhart, Jan (advisor) ; Borák, Mečislav (referee) ; Němeček, Jan (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Miroslav Eisenhammer Nucené nasazení studentů středních škol v období okupace Školitel: PhDr. Jan Gebhart, CSc., DSc. Abstrakt Disertační práce se zabývá dosud souhrnně nezpracovaným tématem nuceného pracovního nasazení žáků středních a odborných škol v době okupace českých zemí nacistickým Německem. Po úvodní charakteristice vývoje německého a protektorátního hospodářství a přístupu nacistů k využívání pracovních sil vlastního obyvatelstva i okupovaných zemí přibližuje další kapitola situaci českého školství v letech 1939-1945. Nacisté spatřovali v české inteligenci nepřítele, proto po uzavření českých vysokých škol cíleně omezovali i české střední školství. Tato omezení neměla jen národně politický, ale i hospodářský význam. Již od roku 1939 byli pracující z českých zemí posíláni na práci do Říše. Tento trend se výrazně zvýšil od roku 1942, kdy Německo zintenzívnilo rozšiřování válečné výroby a současně zahájilo rozsáhlý program nuceného přikazování zahraničních pracovních sil do práce v německém průmyslu. Jedním ze zdrojů pracovních sil se stali i žáci středních škol, u nichž nově přijatá legislativa od února 1943 umožňovala uznání fakticky nedokončeného vzdělání na základě potvrzeného osvědčení se v pracovním nasazení. Hlavní kapitoly práce se zabývají sledováním vývoje pracovního využívání žáků v...Miroslav Eisenhammer Forced use of secondary school students during the occupation Supervisor: PhDr. Jan Gebhart, CSc., DSc. Abstract This dissertation deals with yet completely unprocessed issue of forced labor deployment of secondary and vocational school pupils in the Czech lands during the occupation by Nazi Germany. After the initial characteristics of the development of the German and the Protectorate economy and the Nazi attitude to use workforce of its own population and of occupied countries, the other chapter is devoted to the situation in the Czech education in 1939-1945. The Nazis considered the Czech intelligence as the enemy, so after the closure of Czech universities they deliberately restricted Czech secondary education. These restrictions did not have only national political, but also economic significance. From 1939 workers from the Czech lands were sent to work in the Reich. This trend increased significantly from 1942, when Germany intensified the expansion of war production and at the same time they started extensive program of forced labor of foreign workers in German industry. One of the labor sources were secondary school pupils, who the new legislation from February 1943 allowed to acknowledge de facto incomplete education based on the confirmed certificate in forced labor...
Keywords:
education; forced labor; students; the Protectorate of Bohemia and Moravia; the Second World War; the youth; druhá světová válka; mládež; nucená práce; Protektorát Čechy a Morava; studenti; školství
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/53240