Original title:
Analýza metodických materiálů k výuce mediální výchovy v ČR
Translated title:
Analysis of teaching materials for teaching media literacy in CR
Authors:
Vízková, Zuzana ; Dvořák, Dominik (advisor) ; Straková, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá kvalitativní obsahovou analýzou zatím jediné učebnice mediální výchovy pro střední školy na českém trhu, která byla vydaná v roce 2009. Kromě teoretického ukotvení tématu mediální výchovy a objasnění kurikulární reformy českého školství z roku 2007 se práce detailně zaměřuje na obsahové srovnání učebnice s doporučenými očekávanými výstupy RVP, rozvíjení klíčových kompetencí žáků a především zkoumá didaktické vybavení učebnice. Metodou pro analýzu didaktického vybavení je zvolena kvalitativní obsahová analýza s pomocí Bloomovy taxonomie kognitivní domény, která se zabývá zněním úkolů, jež jsou v učebnici žákům zadávány. Ve výsledku práce se odráží jednostranný důraz na pamětní operace a trend k zaujímání hodnotících stanovisek bez předchozí hlubší analýzy, což je ve shodě s četnými dalšími kritikami obsahu kurikula české školy.Diploma thesis deals with the content analysis of the only media education textbook, which was published in 2009. This textbook represents a teaching material for secondary school students in the Czech Republic. After the theoretical background of this topic and presentation of the curricular reform of the Czech educational systém in 2007, the work focuses on the content analysis and comparison of the textbook and recommended outputs of the Czech curricular framework. Moreover, it deals with improving core competencies of the students while teaching the media education. The didactic content of the textbook is the most concerned thing. For this kind of research the qualitative content analysis method has been chosen, using the Bloom's taxonomy of the educational goals (primarily a cognitive domain). The analysis deals with the tasks in the textbook, which are given to the students. The result of the research reflects the emphasis on memorizing data, moreover, it shows the trend of simple evaluation which do not consider the previous deeper analysis. This fact is consistent with the opinion of many other curriculum content critics in Czech schools.
Keywords:
Bloom's taxonomy; curricula; media education; qualitative content analysis; teaching materials; textbook; Bloomova taxonomie; kurikulum; kvalitativní obsahová analýza; Mediální výchova; metodické materiály; učebnice
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/52742