Original title:
Postoje vysokoškolských studentů k akademickému podvádění - analýza modelových situací.
Translated title:
Attitudes of university students to academic cheating - sample situations analysis.
Authors:
ŽALUD, Jakub Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá postoji vysokoškolských studentů k akademickému podvádění. Zaměřuje se zejména na samotné postoje studentů a na důvody k těmto postojům. Teoretická část obsahuje pojmy spojené s akademickým podváděním z důvodu lepší orientace v této problematice. V empirické části bylo zkoumáno, jaký postoj mají vysokoškolští studenti k akademickému podvádění. Výzkumný soubor tvořilo 6 respondentů, jednalo se o aktuálně studující vysokoškolské studenty. Z výzkumu vyplývá, že postoje respondentů k akademickému podvádění jsou značně nehomogenní. Důvodem je například rozdílná osobní zkušenost, jistá nepřijatelnost podvádění na základě obecně platných školních norem či samotná osobnost respondenta. Určitá shoda v postoji se mezi respondenty objevuje zejména u situací, které respondenti mají tendenci hodnotit jako závažnější (krádež, zrada důvěry, či krádež duševního vlastnictví). Taktéž se u respondentů objevuje tendence stavět se mírněji k akademickému podvádění, které považují za běžné. The presented bachelor thesis deals with the attitude of university students towards academic cheating. It focuses mainly on student´s attitudes and reasons for these attitudes. The theoretical part contains concepts related to academic cheating for better orientation in this issue. In the empirical part, the attitude of college students towards academic cheating has been investigated. The research group consisted of 6 respondents, currently studying at university. Research shows that respondent´s attitudes to academic cheating are frequently inhomogeneous. This may refer to a different personal experience, to the unacceptability of cheating based on generally valid school standards or to the various personalities of the respondents. Some consensus among respondents appears especially in situations that respondents tend to evaluate as more serious (theft, betrayal of trust or theft of intellectual property). Also, there is a tendency for respondents to react mildly towards academic cheating that is considered to be prevalent.
Keywords:
academic cheating; attitudes to cheating; moral disengagement; sample situations; akademické podvádění; modelové situace; morální vyvázání; postoje k podvádění Citation: ŽALUD, Jakub. Postoje vysokoškolských studentů k akademickému podvádění - analýza modelových situací.. České Budějovice, 2017. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/46708