Název:
Asistent pedagoga ve školách pro sluchově postižené v České republice
Překlad názvu:
Assistant of The Teacher at Schools for Hearing Disabled in Czech Republic
Autoři:
Vojtová, Markéta ; Okrouhlíková, Lenka (vedoucí práce) ; Šebesta, Karel (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V této bakalářské práci se zabývám legislativním ukotvením a reálným postavením asistenta pedagoga a osobního asistenta u osob se sluchovou vadou ve výchovně vzdělávacím procesu. Zaměřuji se především na pracovní náplň a spolupráci asistentů s učitelem, ale zmiňuji i další problematiku - např. odbornou kvalifikaci, možnosti dalšího vzdělávání nebo financování. Hlavní pozornost věnuji asistenci ve speciálních školách pro sluchově postižené, ale popisuji i situaci na školách běžných, kam mohou být děti / žáci / studenti se sluchovým postižením integrováni. Kromě zmíněných asistenčních pracovníků se věnuji i roli tlumočníka - jeho povinnostem ve školství, vymezení jeho pozice v legislativě či oddělení jeho role od role asistenta. V práci uvádím také stručný přehled systému českých škol pro osoby se sluchovým postižením, počty asistentů a žáků na těchto školách. Všímám si rovněž spolupráce slyšících a neslyšících pedagogických pracovníků. Součástí práce je i výzkumná část, jejímž záměrem je zachycení aktuálního stavu asistence na školách pro sluchově postižené. Výzkum byl proveden formou dotazníků určených pro asistenty pedagoga, učitele s nimi spolupracující, osobní asistenty a ředitele. Výsledky jsem se pokusila usouvztažnit s informacemi uvedenými v teoretické části práce. Klíčová slova: Osoba se...In this bachelor thesis I deal with the legislative support and real role of a teacher and a personal assistant who work with hearing disabled people. I concentrate on the teacher - assistant cooperation in the process of education. Above all, I focus on their job description. However, I also mention some other problematic aspects such as professional qualification, possibilities of further education, and funding. Main aim of my thesis is to pay attention to assistance in schools for hearing disabled students, furthermore, I describe what the situation at normal schools, where hearing disabled children / pupils / students may be integrated, is like. In addition I deal with the role of an interpreter, his/her duties at school, his/her legislative role and I try to explain the difference between an assistant and an interpreter. In the thesis I also give a short overview of a system of Czech schools for hearing disabled people and number of assistants and pupils in these schools. Moreover, I deal with the cooperation of hearing and deaf pedagogical workers. A part of my thesis is formed by a research. The aim is to record the situation at schools for hearing disabled people in the present state of affairs. The research was done in the way of questionnaires which were meant to be filled in by...
Klíčová slova:
asistent pedagoga; integrace; osoba se sluchovou vadou; osobní asistent; speciální školy; tlumočník; hearing disabled person; integration; interpreter; personal assistant; special schools; teacher's assistant