Název:
Adaptace dětí z menšinových skupin na podmínky základní školy v České republice
Překlad názvu:
Children from minorities and their adaptation on the conditions of Czech primary school
Autoři:
Veselá, Tereza ; Levínská, Markéta (vedoucí práce) ; Bittnerová, Dana (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce se zabývá žáky-cizinci, kteří docházejí do české školy, konkrétně žáky 5. třídy. Jejím cílem bylo zaměřit se na různé aspekty, které se podílí na procesu adaptace žáka-cizince na prostředí české třídy. Šlo zde o získání přehledu o problémech, které žáky-cizince potkávají, a podmínkách, které proces začleňování žáků ovlivňují. Teoretická část se zabývá vymezením základních pojmů, stručně nahlíží do legislativního uspořádání, dále se zabývá možnými problémy v rámci adaptačního procesu, interkulturními kompetencemi a též například Allportovým pojetím předsudků a teorií jejich redukce. Vlastní výzkum vychází z rozhovorů s žáky- cizinci a zmapování struktury vztahů prostřednictvím sociometrického dotazníku. Výsledkem této práce jsou data kvalitativního charakteru, která poskytují náhled do prostředí jedné multikulturní třídy se zaměřením na pozice žáků-cizinců.This paper is concerned with pupils-foreigners who attend Czech basic school, specifically pupils of the fifth class. Its focus is to examine the different aspects of the adaptation process of foreign pupils in the Czech curriculum. The goal is to obtain a summary of problems that pupil-foreigner encounters, and conditions that influence the process of adaptation. Theoretical part is dedicated to basic definitions, some legislative issues, possible problems in terms of adaptation process, intercultural competences and also for example Allport's meaning of prejudices and theory of their reduction. The research involved interviews with pupils-foreigners and mapping of structure of relations through the sociometric questionnaire. Results of this paper are data of qualitative character that give us view in enviroment of one multiculture class, with focus on pupils-foreigners positions.