Original title:
Počátky hudební inteligence: vývoj hudebních schopností u dětí v předškolním věku
Translated title:
Origins of musical intelligence: development of musical abalities in preschool age
Authors:
Sedláčková, Alžběta ; Hříbková, Lenka (advisor) ; Trpišovská, Dobromila (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá hudebními schopnostmi u dětí v předškolním věku. V rámci práce byl realizován příčný výzkum v mateřské škole, při kterém byl zkoumán postup ve vývoji hudebních schopností u dětí v předškolním věku, dále rozdíly mezi dívkami a chlapci v této oblasti. Také byly zkoumány souvislosti mezi hudebním prostředím v rodině a hudebními schopnostmi dětí. Práce je rozdělena na dvě části: teoretickou a empirickou. Teoretická část pojednává o hudebních schopnostech, které byly zkoumány ve výzkumu a o vývoji hudebních schopností, přičemž je kladen důraz především na předškolní období. Empirická část se nejprve věnuje popisu realizovaného výzkumu (např. popis metod zkoumání hudebních schopností, charakteristiky vyšetřovaných souborů), následně jsou prezentována získaná data a nakonec jsou výsledky analyzovány. Průměry výsledků dětí v testu hudebních schopností jsou porovnávány dle různých kritérií (dle věku, pohlaví a hudebního prostředí v rodině), výsledky dětí jsou také porovnávány pomocí statistických metod.This bachelor thesis is focused on musical abilities of preschool children. Within this thesis a cross section examination in kindergarten was realized, where the progress in developement of musical abilities of preschool children was examined, as well as differences between girls and boys in this area. Also the connections between musical environment at children's family and their musical abilities were examined. The bachelor thesis is divided into two parts: the theoretical part and the empirical part. The theoretical part discourses about musical abilities, which were examined in investigation, and about developement of musical abilities with special emphasis on preschool age. The empirical part focuses at first on description of the research that was carried out (for example: description of the method for examining musical abilities, characterization of the participants). Acquired data are then presented and finally the data are analyzed. Means of the children's scores in the test of music abilities are compared according to various conditions (according age, gender and musical environment in the family). The scores are also compared with the statistic methods.
Keywords:
developement; musical abilities; preschool age; hudební schopnosti; předškolní věk; vývoj
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/49752