Original title:
Pomoc dětem s emočními poruchami při vyučování
Translated title:
The Help to children with emotional defects in a process of education
Authors:
Glajchová, Petra ; Krykorková, Hana (advisor) ; Sedláčková, Daniela (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] ANOTACE: V této diplomové práci, která má deskriptivní a analytický charakter, jsem vymezila emoční poruchy se všemi možnými projevy, postihla sociální kontext úzkostného dítěte, neboť tento atribut je u těchto dětí velmi klíčový a má zásadní konsekvence ve výchovně- vzdělávacím procesu. Dále jsem rozpracovala donedávna opomíjené téma emoční inteligence, kterému je nyní na poli vědy a zkoumání věnována velká pozornost. Klíčovou částí této diplomové práce je analýza motivačních procesů neurotického dítěte v rámci edukačního procesu a nutný pedagogický a výchovný přístup, které u takto laděných dětí vyžaduje specifické zacházení. Bazální součástí emočního života dítěte je rovněž výchova rodinná, která nejen že úzce předchází období edukace dítěte a tvoří jakýsi její pilíř, ale je i přirozeným kontinuem období prenatálního. V závěru práce jsem postihla škálu terapeutické pomoci včetně alternativních cest nápravy emočních problémů, jelikož v současné době lze s emočními poruchami efektivně pracovat i bez farmakologické terapie a jejich náprava může být poměrně a trvalá. KLÍČOVÁ SLOVA: emoční porucha úzkost napětí sebepojetí rodinná výchova výchovné styly školní prostředí způsoby práce a pomoci ve škole osobnost a kompetence učitele alternativní školy vnitřní faktory dítěte psychoterapeutická pomocThis diploma thesis, which has a descriptive and analytical feature, comprises a determination of emotional disorders with their various manifestations and symptoms. I also described social consequences of a neurotic child because they are neurotic children's crucial factor having significant consequences in the process of education. I also analysed the omitted topic of emotional intelligence, which has been studied in the field of science recently. The crucial part of the diploma thesis includes the analysis of a neurotic child motivation within the process of education and the adequate pedagogical and educational attitudes which involve specific treatments. Regarding the basic part of child's emotional life consists of upbringing within a particular family, it precedes not only the period of school education but also it forms its core and is a natural continuance of the prenatal period. The end of the diploma thesis comprises a description and analysis of a large variety of therapeutic options and alternative ways of treating emotional disorders. Nowadays it is possible to treat emotional disorders effectively even without a pharmacological therapy and their correction can be rather permanent. CRUCIAL VOCABULARY: emotional disorders/defects anxiety tension self-concept family upbringing family...
Keywords:
alternative school; anxiety; child's inner factors; defect; emotional disorders; family allowance styles; family upbringing; psychoterapeutic hel; school; self-concept; teacher's personality and qualification; teaching methods and educational help; tension; alternativní školy; emoční porucha; napětí; osobnost a komptence učitele; psychoterapeutická pomoc; rodinná výchova; sebepojetí; vnitřní faktory dítěte; výchovné styly; způsoby práce a pomoci ve škole; úzkost; školní prostředí
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/46658