Original title:
Multikulturalita a integrace japonských dětí do české mateřské školy
Translated title:
Multiculturalism and integration of Japanese children into Czech nursery schools
Authors:
Vyskočilová, Lucie ; Koťátková, Soňa (advisor) ; Kargerová, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem teoretické části je objasnění jednotlivých pojmů souvisejících s multikulturalismem prostřednictvím odborné literatury. Dalším cílem je seznámení s japonskou kulturou, vývojem japonské rodiny a postavením dítěte ve společnosti a náhled na vzdělávání v japonských předškolních institucích, které budou zprostředkovány částečně na základě literárních zdrojů a z větší části prostřednictvím informací z rozhovoru s japonským příslušníkem. Praktická část má za cíl analyzovát pobyt 7 japonských dětí v jedné třídě mateřské školy v průběhu cca tří let. Dále seznamuje s programem integrace japonských dětí do české mateřské školy, který byl vytvořen na základě praktických zkušeností. Znázornit docházku dětí jiných národností do jedné mateřské školy za dobu 10 let. Na základě výzkumu provedeného formou dotazníku prokázat docházku dětí jiných národností do mateřských škol v pražských částech Břevnov, Dejvice, Hanspaulka a prezentovat zkušenosti učitelek s multikulturalitou a multikulturní výchovou.The theoretical part has two main aims. The first one is to clarify terms related to multiculturalism using professional literature. The second very important aim is to introduce the Japanese culture, the evolution of Japanese family and the status of a child in society. Also there is the outlook on Japanese preschool education institutions. These information comes basically from the interview with the Japanese national, nevertheless some additional information comes from literature. The aim of the practical part is analysed the stay of seven Japanese children in the kindergarten in one class during approximately three years. Then it introduce integration program of Japanese children to typical Czech kindergarten which is based on practical experiences. Also the practical part describes the preschool attendance of the foreign children in one kindergarten during 10 years. The research has proved the attendance of the foreign children to other kindergarten in Prague parts Břevnov, Dejvice and Hanspaulka. As well the research presents teacher's experiences with multiculturalism and multicultural education.
Keywords:
- Multiculturalism - Multicultural Education - Intercultural Psychology - Japan - A child preschool age - Pre-school education - Adaptation - Integration; - Multikulturalismus - Multikulturní výchova - Interkulturní psychologie - Japonsko - Dítě předškolního věku - Předškolní vzdělávání - Adaptace - Integrace
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/46449