Original title:
Multikulturní aspekty v práci učitele
Translated title:
Multicultural aspects at teachers work
Authors:
Sedláčková, Magdaléna ; Tvrzová, Ivana (advisor) ; Burešová, Karolína (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] a klíčová slova Anotace v českém jazyce Tato bakalářská práce se zabývá multikulturními aspekty v práci učitele. Dále v přehledu uvádí některé historické souvislosti, které se vztahují k oblasti vzdělávání menšin v České republice před rokem 1989 a popisuje současnou situaci v oblasti multikulturní výchovy u nás. Zkoumá jak má být vybaven učitel k řešení situací souvisejících s multikulturní výchovou a jaké vyučovací metody učitel využívá k aktivizaci žáků. V praktické části předkládá ukázky možné realizace několika vyučovacích hodin, ve kterých učitelé pracují v oblasti průřezového tématu multikulturní výchovy. Rovněž obsahuje v přehledu několik kazuistik z praxe. Práce by měla přispět k větší diskusi o tématu. Klíčová slova v českém jazyce Multikulturní výchova, multikulturalizmus, etnicita, rasismus, asimilace, menšiny, rasy, xenofobie, kultura, globalizace, segregace, osobnost, osobnost učitele, kompetence, interkulturní kompetence, diverzita, transkuluturní přístup, kulturně - standardní přístup, identita, interkulturní psychologie, interkulturní senzitivita, integrace, aktivizující metody ve vyučování, učení.and key words Annotation in Czech This thesis deals with multicultural aspects in teachers' work. In addition, the survey provides a certain historical context related to the education of minorities in the Czech Republic before 1989, and describes the current situation in the area of multicultural education in our country. It examines how teachers should be equipped to deal with situations linked to multicultural education and what teaching methods teachers use to motivate pupils. In the practical part, it shows examples of several lessons in which teachers work with broad topics of multicultural education. It also contains an overview of several case studies based on experience. The work should contribute to a greater discussion of the subject. Key words in Czech Multicultural education, multiculturalism, nation, ethnicity, racism, assimilation, minorities, race, xenophobia, culture, globalization, segregation, personality, personality of teacher, competence, intercultural competence, diversity, trans-cultural approach, cultural-standard approach, identity, intercultural psychology, intercultural sensitivity, integration, activating methods in teaching, learning.
Keywords:
activating methods in teaching; assimilation; competence; cultural-standard approach; culture; diversity; ethnicity; globalization; identity; integration; intercultural competence; intercultural psychology; intercultural sensitivity; learning; minorities; Multicultural education; multiculturalism; nation; personality; personality of teacher; race; racism; segregation; trans-cultural approach; xenophobia; aktivizující metody ve vyučování; asimilace; diverzita; etnicita; globalizace; identita; integrace; interkulturní kompetence; interkulturní psychologie; interkulturní senzitivita; kompetence; kultura; kulturně - standardní přístup; menšiny; multikulturalizmus; Multikulturní výchova; osobnost; osobnost učitele; rasismus; rasy; segregace; transkuluturní přístup; učení; xenofobie
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/45259