Original title:
Poznávání regionu jako součást reálií v primární škole
Translated title:
Getting to know the realities of the region as part of the primary school
Authors:
Levý, Josef Document type: Rigorous theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Přírodovědné a společenskovědní učivo lze do výuky v primární škole zavádět několika způsoby. Jedním z nich je regionální přístup. Diplomová práce přináší současný pohled na zavádění regionálního učiva do výuky v primární škole ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět a nabízí konkrétní způsoby, jak učivo přiblížit žákovi. Vytvoření komplexního přehledu o mikroregionu umožní učiteli snadnější koncipování učiva a nabízí mu možnosti hledání nových forem a metod práce ve výuce. Naučná stezka je jednou z variant, jak efektivně přiblížit poznatky z mikroregionu žákovi. Informace z naučné stezky mohou být využity mnohostranně. Vhodným didaktickým materiálem jsou pracovní listy, které souvisejí s naučnou stezkou a s nejbližším okolím žáka.Science and social science curriculum in primary school can be introduced several ways. One of them is regional approach. Thesis brings a contemporary view to the implementation of the regional curriculum for teaching in primary school education in the Man?s world and offers concrete ways to bring the student curriculum. A comprehensive overview of the microregion enables teachers to facilitate the design of curriculum and offers him the possibility of finding a new forms and methods of work in education. Nature trail is one of the options on how to effectively bring knowledge of the microregion to pupil. Information on nature trail can be multilaterally used. Appropriate teaching materials are worksheets related to the nature trail and the immediate surroundings of the pupil.
Keywords:
analysis of microregion; cognition of region; curriculum documents; nature trail; primary school; region; worksheets; analýza mikroregionu; kurikulární dokumenty; naučná stezka; poznávání regionu; pracovní listy; primární škola; region
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/45132