Original title:
Pražský ilustrovaný kurýr. Masový tisk jako obraz světa obyčejných lidí.
Translated title:
Prague Illustrated Courier: The Prague Penny-press as a Window into the World of Commeon Men.
Authors:
Machek, Jakub ; Štaif, Jiří (advisor) ; Mocná, Dagmar (referee) ; Holubec, Stanislav (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] - Jakub Machek Pražský illustrovaný kurýr. Masový tisk jako obraz světa obyčejných lidí. Tato disertační práce je zaměřená na raný pražský senzační obrázkový tisk, Pražský Illustrovaný Kurýr a jeho méně úspěšné předchůdce, stejně jako na jeho pražské čtenáře. Tento tisk je vnímán jako příklad rozmáhající se populární kultury přelomu 19. a 20. století a je využit jeho význam při výzkumu zásadních sociálních, kulturních a politických změn ve společnosti vyvolaných procesy industrializace a urbanizace. V této době také lidé z nižších vrstev získávají možnost se aktivně účastnit politického a kulturního života a stávají se tak příjemcem masové populární kultury. Produkce a recepce populárního deníku je analyzována jako ukazatel přechodu české společnosti od tradičních převážně venkovských a maloměstských společenství k moderní masové velkoměstské společnosti, pro níž bylo nutné globální vzory úspěšného populárního tisku přizpůsobit.- Jakub Machek Prague Illustrated Courier. The Prague Penny-press as a Window into the World of Common Men. This work is dedicated to early sensational pictorial press (Pražský Illustrovaný Kurýr and its less successful predecessors) and its urban readers, as an example of the rising Fin de siècle popular culture in the Czech lands and its significance for revealing fundamental social and political changes that took place at the turn of the 20th century. During this era, even the members of lower social classes broadened their economical and cultural potency and thus capacity to absorb the development of new common culture generated by the rapid industrialization and urbanization. Production and reception of emerging popular press is analysed as a marker of the new modern urban experience and its social influences. Global pattern of successful mass daily press was, however, modified for Prague audience, its specific local beliefs, values and desires, distinctively different from those of western urban centre dwellers.
Keywords:
Illustrirtes Prager Extrablatt; mentality; ordinary people; penny press; pictorial press; popular culture; Prague; Pražský illustrovaný kurýr; sensational press; yellow press; Illustrirtes Prager Extrablatt; mentality; obrazkový tisk; obyčejní lidé; penny press; populární kultura; Praha; Pražský illustrovaný kurýr; senzační tisk; yellow press
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/43673