Original title:
Aktivní učení jako prostředek rozvoje čtenářské gramotnosti na 1. stupni ZŠ
Translated title:
Aktive Learning as A Tool of Reading Literacy Development in a Primary School.
Authors:
Bezoušková, Eva ; Wildová, Radka (advisor) ; Křivánek, Zdeněk (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem této diplomové práce je seznámit čtenáře se současnými trendy ve výuce čtení. Teoretická část se zaměřuje na aktivní učení, jak ovlivňuje klima třídy, jaké požadavky klade na učitele, jaký má přínos pro žáka. Dále vymezuje pojmy čtení s porozuměním a čtenářská gramotnost, popisuje některé z aktivizačních metod a prostředků, které vedou k rozvoji čtenářské gramotnosti. Praktická část se zabývá průzkumem podmínek vytvářených učiteli v souvislosti s rozvojem čtenářské gramotnosti žáků 1. stupně ZŠ a popisuje modelové hodiny zaměřené na rozvoj čtenářské gramotnosti za využití aktivizačních metod.The thesis aims to explore those current methods of teaching reading. The theoretical part describes the active learning, its influence on a class climate, the demands it puts on a teacher and the benefits it brings to the learners. Next, we define the concepts of reading comprehension and reading literacy and describe a range of methods and means that contribute to reading literacy development. The practical part analyses the conditions for reading literacy development at primary schools and gives examples of lessons which implement active learning methods into the reading literacy development process.
Keywords:
primary school; reader's literacy; reading with understanding reader's skills; teacher; učitel; základní škola; čtenářská gramotnost; čtenářské dovednosti; čtení s porozuměním
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/43603