Název:
Apropriace a recyklace mediálních obrazů
Překlad názvu:
Approriatioon and recycling of media images
Autoři:
Černá, Iveta ; Láb, Filip (vedoucí práce) ; Slanec, Jaroslav (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce Apropriace a recyklace mediálních obrazů se zabývá tím, jakými způsoby se mediální obrazy dostávají mimo svůj původní kontext a jak tento proces mění jejich funkci a významy. Práce sestává ze tří částí. První část čtenáře seznamuje s metodou apropriace a recyklace, a to jak s jejími počátky, tak i s jejími specifiky. Druhá část se zabývá tím, co jsou ikony a jak je využívá umění. K tomu je nejdříve potřeba uvést základní sémiotické pojmy, abych se dále mohla věnovat tomu, jak se posouvá význam a jak fungují mediální ikony. V třetí části se věnuji konkrétním případům apropriace a recyklace, které jsou podle charakteru rozděleny do jednotlivých podtémat malířství, politická ikonografie, modely a autorovo promítnutí sebe sama do fotografických ikon. Čtvrtá část se zabývá apropriací a recyklací mediálních obrazů ve vztahu k autorským právům. Zahrnuje podkapitoly o českém autorském právu i o licencích Creative Commons, o teoretických návrzích svobodné kultury a o konkrétních případech apropriace zajímavých z hlediska porušení autorských práv.The bachelor thesis Appropriation and Recycling of Media Images focuses on how media images get outside their original context and how this changes their function and meaning. The work contains of three parts. The first part acquaints the reader with the method of appropriation and recycling, with its beginnings and its specificity. The second part investigates what icons are and how art uses them. We need to introduce basic semiotic terms in order to be able to explain how the meaning changes and how media icons work. In the third part, I focus on particular cases of appropriation and recycling, which are divided into separate subthemes according to their character, i. e. painting, political iconography, models and self-projection into iconic photographs. The fourth part occupies with the relationship between appropriation and copyright. It embraces subchapters on Czech copyright, Creative Commons licences, theories about free culture and particular cases of apropriation and recycling from the point of view of copyright infringement.
Klíčová slova:
Andy Warhol; apropriace; autorské právo; Creative Commons; Gerhard Richter; Jim Fitzpatrick; Jiří David; Jon Haddock; Matthias Wähner; mediální obrazy; Mike Stimpson; recyklace; Richard Prince; Shepard Fairey; Sherrie Levine; Thomas Demand; Yasumasa Morimura; Andy Warhol; appropriation; copyright; Creative Commons; Gerhard Richter; Jim Fitzpatrick; Jiří David; Jon Haddock; Matthias Wähner; media images; Mike Stimpson; recycling; Richard Prince; Shepard Fairey; Sherrie Levine; Thomas Demand; Yasumasa Morimura