Název:
Zpoplatňování zpravodajského obsahu jako budoucnost žurnalistiky
Překlad názvu:
Paywalls and the future of journalism
Autoři:
Novotný, Jan ; Čermák, Miloš (vedoucí práce) ; Švelch, Jaroslav (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Magisterská diplomová práce zkoumá kvalitativním dotazníkovým šetřením, případovými studiemi, teoretickou a empirickou analýzou fenomén zpoplatňování zpravodajského obsahu v personálních médiích s důrazem především na výhody a nevýhody jednotlivých druhů zpoplatnění webového obsahu a okolnosti, které mohou mít na zpoplatňování vliv. Hypotéza zní, že zpoplatnění zpravodajského obsahu může na mediálním trhu skutečně fungovat jako stimul ke zvýšení produktivity mediálních organizací navzdory vzrůstající oblibě sdílení bezplatných informací. Jen záleží na tom, zda bude správným způsobem aplikován vhodný ekonomický model. Tím je podle hypotézy tzv. dávkovací model, který odpovídá povaze digitálních médií. To mimo jiné znamená, že určitý objem profesionálně vytvářených informací zůstane pro recipienty bezplatný. Sféry zpoplatněného i bezplatného obsahu budou muset projít nezbytnými ergonomickými i obsahovými změnami.The Master's diploma thesis examines the phenomenon of imposing paywalls on news content. By using qualitative interview research, case studies, theoretical and empirical analysis the thesis emphasizes mainly the differences between individual ways of imposing paywalls and also factors that can influence the process of implementing paywalls. Hypothesis claims that imposing paywalls on existing free content can serve as an incentive on the media market to reach a growing productivity of media enterprises in spite of a booming popularity of sharing free information. It depends whether the right business model is implemented. According to the hypothesis the right model is "metered model" that responds to the nature of the internet and implies that certain amount of content would remain free of charge. Both paid and free content spheres should have to be redefined by new ergonomy and new journalistic content.
Klíčová slova:
distribuce zpráv; dávkovací model; Ekonomický model médií; mobilní média; online zpravodajství; placený obsah; síťová média; zpoplatňování; zpravodajský obsah; Business model of the media; distributon of news; implementing paywalls; metered model; mobile media; network media; news content; online journalism; paid content