Název:
Handicapovaný jedinec v současné české próze pro děti a mládež
Překlad názvu:
Handicapped person in the contemporary Czech prose for children and youth
Autoři:
Čumpelík, Karel ; Brožová, Věra (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Resumé Práce se zabývá sledováním obrazu handicapovaného jedince v současné české literatuře pro děti a mládež. Postihuje tak tvorbu od 90. let 20. století. Jejím cílem je zaměřit se na vybraná reprezentativní díla různých autorů a pojmenovat způsob, jakým je do nich téma fyzického, mentálního a sociálního handicapu začleněno. Vybraná díla jsou velmi rozdílná, liší se žánrem, přístupem k handicapu a také věkem cílového čtenáře. Důvodem k této různorodosti je co nejvýstižněji zachytit spektrum možností, jakým lze daný problém uchopit. Dominantním je především literární a estetické hledisko, avšak práce postihuje také objevující se prvky výchovné, morální a etické. Zabývá se konstrukcí hlavní postavy a postav vedlejších, přičemž rozhodující je zachycení rozdílů, kdy je handicapovaným hlavní hrdina a kdy naopak na handicap nahlíží z odstupu. V této rozdílnosti pohledů hraje důležitou roli také vyprávěcí perspektiva, která svou rozdílností může vést ke zdůraznění nitra postiženého a jeho vlastní emocionality, nebo spíše ke sledování interakce handicapovaného jedince se světem a lidmi v něm. Práce dále zjišťuje, zda se objevují určitá žánrová klišé, například prvoplánový happyend nebo přílišná idealizace postav a posuzuje modelování konfliktních a krizových situací zejména s důrazem na jejich reálnost a...Resume The thesis deals with monitoring image of handicapped person in present Czech literature for children and youth. It involves creation from the 90th of the 20th century. Its aim is focusing on selected representative works of various authors and identifies the way of inclusion the physical, mental and social handicap. Selected works are different, they vary in genre, approach to disability and also in age of target readers. The reasons for this diversity is capture the range of options to solve this task as clearly as possible. The primary aspect is in particular literary and aesthetic, but the thesis also affects the emerging elements of educational, moral and ethical. It is engaged in construction of the main character and other characters, while the deciding recognition of differences is when the main character has handicap and on the other hand when handicap is viewed from a distance. In this diversity is also important the narrative perspective, that with their variations can lead to emphasize the heart of disabled person and his own emotionality, or more likely monitor the interaction of handicapped individual with world and other people. The thesis also investigates, whether there are any genre clichés, such superficially happy ending, or over-idealization of characters and considers modelling...
Klíčová slova:
beletrie; handicap; literatura pro dívky; literární postava; mládež; próza; vypravěč; žánr; character; fiction; genre; handicap; literature for girls; narrator; prose; youth