Original title:
Rozvoj porozumění rovnicím na 1. stupni ZŠ
Translated title:
Development of equation understanding at primary school
Authors:
Koudelková, Věra ; Jirotková, Darina (advisor) ; Hejný, Milan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá rozvojem porozumění rovnicím na 1. stupni základní školy. V práci jsou popsány typové úlohy a matematická prostředí, v rámci kterých se vyskytují rovnice a soustavy rovnic. Je zde zmapován výskyt těchto úloh v učebnicích matematiky pro 1. stupeň základní školy. Hlavní část práce je zaměřena na porozumění myšlenkovým procesům žáků při řešení rovnic. Obsahuje popis žákovských řešení úloh získaných realizací několika experimentů. Výsledkem jevové analýzy řešitelských postupů žáků je přehled jevů, které se při řešení úloh vyskytly.This master thesis concerns progress of junior school pupils in understanding of equations. It describes benchmark problems and mathematical environments in which equations and equation systems occur. Occurrences of such exercises in text books for primary schools are also mapped here. The main part of this thesis is focused on comprehension of pupils' intellectual actions during solving the equations. Thanks to several experiments, it includes description of pupils' solutions of exercises. The result of the phenomenal analysis of pupils' solving processes is an overview of phenomena, which appeared during solving exercises.
Keywords:
equation; mathematical learning environment; mechanism of learning process; phenomenological analysis; pupils'solving processes; jevová analýza; matematické prostředí,řešitelské postupy žáků; mechanizmus poznávacího procesu; rovnice
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/35301