Název:
Zkušenost s šikanou u žáků základních škol
Překlad názvu:
The experience of bullying among pupil of primary schools
Autoři:
Kořínková, Markéta ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Chrdlová, Michaela (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem diplomové práce je zaměřit se z různých úhlů pohledu na velice aktuální problém šikany na základních školách, který může velmi negativně ovlivnit zkušenost žáků se školou a poznamenat je na celý život. Dále pak v empirickém šetření objasnit, jak šikanu vidí učitelé a zda jsou schopni ji účinně řešit. Teoretická část se podrobněji zabývá šikanou na základních školách a to od vymezení samotného pojmu šikany až po její prevenci. Popisuje nejčastější druhy šikany, které se v tomto prostředí mohou vyskytovat. Následně svoji pozornost zaměřuje na profily hlavních aktérů tohoto patologického jevu. Závěr teoretické části je věnován správnému postupu při výslechu jednotlivých aktérů šikany. a následné práci pedagoga s třídou, agresory i oběťmi tak, aby se zamezilo případnému opakování situace a celý incident zanechal na všech zúčastněných co nejmenší následky. Praktická část obsahuje výsledky z dotazníkového šetření, které bylo uskutečněno v roce 2010 na základních školách v Pardubicích. Jeho cílem bylo zjistit teoretické znalosti a praktické zkušenosti pedagogů s problematikou týkající se šikany u žáků základních škol.The aim of this thesis is to focus from different perspectives on a very topical issue of bully at primary schools, which can have a really bad influence on the experience of pupils in the school for a lifetime. Furthermore, in an empirical investigation to explain how is the bully considered in the eyes of teachers and whether they are able to deal with it effectively. The theoretical part deals more specifically with bully at primary schools and from the definition of the term bully to its prevention. Describes the most common types of bullies, which may occur in this surround. Subsequently, pays our attention on the profiles of the main actors of this pathological phenomenon. Conclusion of the theoretical part is devoted to the right procedures of bully while its actors are being asked which is followed by a work of a school teacher with his class, aggressors and victims in order to prevent any repetition of the situation and to ovoid or minimize the potential consequences. The practical part contains the results of the survey which was undertaken in 2010 at primary schools in Pardubice. Its aim was to determine the theoretical knowledge and practical experience of educators with issues relating to bully at primary schools