Název:
Teoretické základy anglo-amerického land artu a jejich reflexe v českém prostředí
Překlad názvu:
The theoretical background of Anglo-American land art and its transformation in Czech context
Autoři:
Lomová, Johana ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Pospiszyl, Tomáš (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce popisuje umělecký směr land art v počátcích vzniku a době jeho rozšíření na přelomu šedesátých a sedmdesátých let dvacátého století v USA a v ČSSR. Směr je vykládán v kontextu doby, ve které vznikl, respektive místa, kde byl následně přisvojován. První část práce seznamuje čtenáře s autorskými texty amerických umělců, a poukazuje tak na dobově podmíněný kritický obsah jejich prací. V části druhé je na základě publikovaných článků v dobovém tisku popsán proces osvojení směru land artu českou výtvarnou scénou a posuny v jeho interpretaci směřující k hledání kosmologického výkladu. Práce popisuje land art jako uměleckou tvorbu, která na přelomu šedesátých a sedmdesátých let reflektovala odlišné formy rezistence na západní, respektive na východní straně tzv. železné opony.The M.A. thesis describes an artistic approach called Land Art and its development in the end of the Sixties and the beginning of the Seventies in both the USA and the ČSSR. Methodologically the thesis follows a premise that Land Art was shaped by its time (e.g. its social and political contexts). The thesis first introduces texts that were written by the American artists and are regarded as an important element in artistic efforts to create a new form of art. The Czech understanding and appropriation of land art follows. Since early Czech representatives of the land art did not produce similar texts themselves, the case of land art in Czechoslovakia is studied using contemporary writings by art historians and critics close to the artists. The difference in the understanding of land art in both countries may be summarized as critical on the side of American artists, and cosmological on the side of the artists in Czechoslovakia. However on a more general level, the meaning of land art as primarily a statement against the establishment and will for freedom, were present in both social and political contexts.