Original title:
Vývoj a utváření identity ženy z pohledu psychologie
Translated title:
Development and formation of women's identity from psychological point of view
Authors:
Borská, Alice ; Šulová, Lenka (advisor) ; Junková, Vendula (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tématem této diplomové práce je identita ženy a proces jejího vývoje a utváření. Jsou zde vymezena teoretická východiska, skrze něž lze přistupovat k této problematice. Teoretická část se dále věnuje procesu biologické diferenciace pohlaví, otázce genderové socializace a představuje základní teoretické koncepce vývoje a utváření pohlavní a genderové identity, se kterými se lze setkat v rámci psychologie. Byl realizován kvalitativní výzkum, který umožnil nahlédnout identitu ženy očima samotných žen. Pomocí analýzy rozhovorů vystoupily z jejich žité každodenní zkušenosti dílčí témata, která by mohla být dále hlouběji zkoumána.The theme of this thesis is women's identity and a process of its development and formation. We specify theoretical basis through which it is possible to approach this subject. The theoretical part also pays attention to the process of biological differentiation of gender, to the question of a gender socialization and describes basic theoretical conceptions of development and formation of a sexual and gender identity which can be possibly found within the frame of psychology. The qualitative research enables to look at women's identity by the view of women themselves. Specific topics of an everyday lived experience appear from the analysis of interviews and these topics could be investigated deeper.
Keywords:
development of a gender identity; development of a sexual identity; gender identity; sexual identity; Woman's identity; genderová identita; Identita ženy; pohlavní identita; vývoj genderové identity; vývoj pohlavní identity
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/33688