Název:
Vývoj čtenářských dovedností u žáků vyučovaných AS a G metodou
Překlad názvu:
Development of reading skills of pupils taught by analytic-syntetic and genetic method
Autoři:
Barešová, Pavlína ; Kucharská, Anna (vedoucí práce) ; Sotáková, Hana (oponent) Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Gramotnost, jako znalost psané formy jazyka, má v dnešní společnosti zcela zásadní význam pro fungování ve společnosti. Umět číst a psát je dnes nutností, osvojení dovednosti čtení a psaní je chápáno jako samozřejmost, nikoli jako mimořádná dovednost. Potřebnost funkční gramotnosti spolu s požadavkem na poměrně vysoký stupeň vzdělanosti však klade na dětskou populaci nemalé nároky. Vzniká zde tedy společenská potřeba na vynaložení zvýšeného úsilí v realizaci opatření, které by vedly ke snižování počtu dětí ohrožených poruchami čtení a psaní a špatných čtenářů. Rigorózní práce tematicky navazuje na předchozí práci diplomovou (2010) a postupovou (2009), ve kterých jsem se zabývala stanovením úrovně čtenářských dovedností u skupin žáků vyučovaných podle AS a G metody poprvé v polovině 1. ročníku, podruhé na konci 1. ročníku a mapováním odlišností ve vývoji čtenářství v návaznosti na metodu výuky. Dále pak také souvisejícím obtížím, jejich vývojem a způsobu čtení u tzv. "problémových" žáků, tedy u těch žáků, u kterých se v některém z uvedených období objevily obtíže ve čtení. Na tyto žáky poté nahlížíme jako na žáky s vyšším rizikem vzniku SPU. Vycházím z projektu Třístupňový model péče, který byl realizován pod záštitou IPPP ČR a kterého se účastním. Tento projekt si klade za cíl pomoci řešit základní...Literacy as a knowledge of the written form of a language has nowadays an essential meaning for casual and successful function in the society. Nowadays, to be able to read and write is a must and mastering these abilities is considered as a matter of fact not as an extraordinary ability. The necessity of the functional literacy together with a demand on high level of the society intelligence lays considerable requirements on the child population. That results in a need for a higher effort to carry out measures which could lead to a reduction of number of children who are in danger of reading and writing malfunctions and reduction of bad readers. This dissertation is tied to my previous theses (2009 and 2010) in which I focused on finding the level of reading skills of pupils taught by analytic-synthetic method (hereafter as AS method) and genetic method (hereafter as G method) for the first time at the half of the first school year, for the second time at the end of the first school year and surveying differences in a progress of reading in a connection to the method of teaching. Moreover, I was dealing with difficulties and a progress of difficulties of reading and a way of reading of so called "problematic" pupils, i.e. pupils who started to have difficulties with reading during the period above...
Klíčová slova:
analyticko-syntetická metoda; genetická metoda; specifické poruchy učení; čtenářské dovednosti; analytic-synthetic method; genetic method; reading skills; special malfunctions of education