Original title:
Střední školy v pamětech v druhé polovině 19. století
Translated title:
Secondary schools in memoirs in the second half of 19th century
Authors:
Slámová, Dana ; Kvaček, Robert (advisor) ; Pokorná, Magdaléna (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se věnuje střednímu školství v českých zemích v 2. polovině 19. století. Cílem práce je pokusit se o vytvoření obrazu střední školy na základě využití pamětí a vzpomínek. Stěžejní část práce je zaměřena na pohled autorů na středoškolská studia. První tematický okruh je věnován nejvýraznějším otázkám, které se týkají vlastního studia na střední škole. Hlavními momenty, které pamětníci zachycují, jsou například vstup na střední školu, motivace, kázeň, náboženské povinnosti, výuka, maturitní zkouška atd. Druhý tematický okruh se zabývá mimoškolním životem studentů. Prostřednictvím pamětí a vzpomínek jsou sledovány sociální a hospodářské poměry studentů. Dalšími tématy z každodenního života jsou bydlení, stravování nebo cestování studentů.The presented diploma thesis deals with secondary education in the Czech Lands in the second half of 19th century. The aim of the thesis is to create a portrait of a secondary school based on utilization of memoirs. The main part is focused on the opinions of the contemporaries on secondary education. The first thematic part is dedicated to the key issues which concern study at the secondary school. The central moments which are mentioned by the contemporaries are for example admission to the secondary school, motivation, discipline, religious duties, education, school-leaving exam etc. The second thematic part deals with the after-school life of students. Due to the memoirs the social and economic conditions of students are followed. The other themes from the everyday life are lodgings, board or traveling.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/25420