Název:
Sisyfos - život jako ustavičné řešení problémů
Překlad názvu:
Sosyphus - life as the constant problem solving
Autoři:
Hejnová, Kristýna ; Pelcová, Naděžda (oponent) ; Funda, Otakar A. (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Téma diplomové práce je "Sisyfos - Život jako ustavičné řešení problémů : Sisyfovský motiv jako bod doteku dvou odlišných kružnic, existencialismu A. Camuse a kritického racionalismu K. R. Poppera". Začátek práce představuje postavu mytického Sisyfa, odsouzeného nikdy nekončící a nesmyslné práci. Dotýká se též několika uměleckých ztvárnění této postavy. Jádrem práce je analýza komponentů dvou pomyslných kružnic, camusovské a popperovské. O existencialismu a kritickém racionalismu se tradičně pospolu nehovoří. Tato práce však ukazuje, že průsečíky a spojnice mezi nimi existují. Sisyfovský motiv je u obou přítomen. Sisyfos stále valí svůj kámen, bez vyhlídky šťastného konce. Existence nevzdává svou vrženost do absurdity a kritická racionalita nevzdává ustavičné řešení problémů. Nepropadnou beznaději a pesimismu. Přitakají životu, který, sám o sobě, je pro ně hodnotou. V tomto smyslu je Camusova i Popperova výpověď optimistická. Štěstí nespočívá v pevně zakotveném stavu neměnnoti a jistoty, ale v aktivním přístupu, v oné sisyfovské námaze a vytrvalosti. Tak jako je Sisyfos zodpovědný za svůj balvan, je člověk zodpovědný za svůj život. Práce také biograficky představí Alberta Camuse a Karla Raimunda Poppera, v kontextu doby a jejich tvorby.This diploma thesis deals with the topic of: "Sisyphus - life as the constant problem solving : The Sisyphus-topic as the point of contact of two different circles, A. Camus' existentialism and K. R. Popper's critical rationalism". Sisyphus, who was sentenced to never ending and nonsensical work, leads us to Camus' interpretation of the character in his work "The Myth of Sisyphus". The figure of Sisyphus depicts the symbol of human's life for Camus. Life is characterized by the permanently present awareness of death and absurdity of life itself. This absurdity is based on the silence of the world - as a kind of answering the question about the meaning of life. Camus' message remains optimistic. He overcomes the absurdity through affirmation. The active human being with his rebellion is the answer. Popper neither uses the term "absurdity" nor "absurd". Equally he does not work with Sisyphus-Symbol. But we use the term "Popper's sisyphismus" in this thesis which means the following: Popper advocates, in his critical rationalism, that human being is fallible, the human's reason is able to critical thinking and his destructive (his ability to falsify is meant) activity can bring us closer to the truth. The permanent problem-solving will never stop. Camus' existentialism and Popper's critical rationalism are...