Original title:
Neeuklidovské geometrie v historii matematiky a jejich využití pro současné cíle vyučování matematice
Translated title:
Non-euclidean geometries in the history of matematics and their use for contemporary aims in teaching matematics
Authors:
Štíbrová, Zuzana ; Kvasz, Ladislav (referee) ; Zhouf, Jaroslav (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se snaží shrnout téma neeuklidovských geometrií, především z didaktického hlediska. Přináší nástin jejich historického vývoje, uplatnění v praxi a popis těchto geometrií využitelný ve výuce zejména na středních školách. Dále zkoumá možnosti a meze studentů v přijímání neeuklidovských geometrií, shrnuje nejčastější problémové oblasti v jejich výuce a přináší návrhy způsobů, jakými je možné těmto problémům předcházet, jakož i výsledky jejich ověření v praxi, na jejichž základě jsou navrženy některé možné podoby výuky ve škole.This thesis tries to summarize the subject of non-Euclidean geometries, above all from the viewpoint of didactics. It brings about the outline of their historical development, practical implementation along with the description of these geometries, which is of use in the education process, especially in secondary schools. Investigated are also students capabilities and limits in accepting non-Euclidean geometries, summarized are the most frequent problem areas in their teaching. The thesis also brings suggestions on how to avoid and prevent such problems along with the results of their practical verification on the basis of which some possible variations of school teaching are suggested.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/22541