Název:
Fenomény obtížnosti řešení Tangramů u dětí předškolního věku
Překlad názvu:
Phenomena of difficulty of pre-school children when solving Tangrams
Autoři:
Smidžárová, Libuše ; Kropáčková, Jana (oponent) ; Kaslová, Michaela (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Téma diplomové práce je řešení Tangramů. Úkolem této práce je zjistit, do jaké míry je dítě předškolního věku schopné řešit takové úkoly a za jakých podmínek a zda dochází při opakovaném řešení progresu. Diplomová práce dále pojednává o fenoménech obtížnosti řešení úkolů. Autorka vychází z teoretické části, kde vymezuje pojem Tangram v kontextu skládanek. Experiment probíhá ve třech věkových skupinách. Autorka registruje průběh řešení formou tabulek průběh a výstupy řešení. Na základě kvalitativní analýzy vybraných jevů vymezuje ty, které mají vliv na míru obtížnosti daného úkolu. Práce obsahuje tabulky a dále dvě stě dvacet šest stran příloh a fotodokumentace. V závěru autorka uvádí typické projevy dítěte při řešení včetně chyb a obtíží, kterých se dítě dopouští. Klíčová slova: dítě předškolního věku, progres, fenomény obtížnosti, stupeň obtížnosti, Tangram, skládanka, kompozice - celek a jeho částiThe subject of this diploma thesis is Tangram solving. The target of this thesis is to ascertain on which level is a pre-school child able to solve such tasks; does the child makes a visible progress and under what circumstances if the tasks are repeated. This thesis further disusses the problem-solving phenomena of difficulty. The author follows up the theoretical part in which she defines the concept of Tangrams in the context of puzzles. The experiment is run over three age categories. The author registrates the solving process using spreadsheets and solution outputs. On the basis of a quality analysis of selected phenomena she defines those, which affect the level of difficulty of chosen task. This thesis contains tables and two hundred and twenty six attached pages and of photodocumentation. In the end, the author brings in typical child manifestations in the process of problem solving including mistakes and difficulties. Key words: pre-school child, progress, phenomena of difficulty , level of difficulty, Tangram, puzzle, composition - unit and its parts