Název:
Vnímání strachu u dětí
Překlad názvu:
Perception of anxiety by infants
Autoři:
Zradičková Šafránková, Karla ; Mertin, Václav (oponent) ; Horáková Hoskovcová, Simona (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Strach patří nevyhnutelně k našemu životu. Provází nás od narození až do smrti. Ačkoli je strach vnímán povětšinou velice negativně, je pro člověka užitečným průvodcem a zcela přirozeným jevem. Tématem naší diplomové práce je popsat způsob vnímání strachu u dětí předškolního věku a strategie zvládání situací, v nichž se mají se svým strachem utkat. Konkrétně sledujeme, čeho se dnešní děti předškolního věku bojí a na čem jsou založeny strategie, které napomáhají s emocí strachu úspěšně bojovat. Diplomová práce má dvě hlavní části. V teoretické části se snažíme o vymezení pojmů strach a s ním souvisejícího úzkost, věnujeme se také pojetí této emoce v různých psychologických školách, popisujeme emoci strachu v ontogenezi jedince. Krátce se zastavujeme také u emoční regulace a copingových strategií. V empirické části pak rozebíráme výsledky jednotlivých námi zvolených metod a dáváme je do vzájemné souvislosti. Pro zjištění výše uvedených cílů jsme sestavili skupinový program, který se skládal z několika na sebe navazujících úkolů. Do programu jsme zahrnuli krátký polostrukturovaný rozhovor s dětmi, metodu "skupinový teploměr", kresbu na zadané téma a "skupinové divadélko". Prováděli jsme kvalitativní a kvantitativní analýzu dat a zjištěné výstupy jsme porovnávali mezi sebou. Pracovali jsme s dětmi předškolního...Feelings of fear inevitably belong to our lives - they accompany us from birth up to death. Although fear is generally perceived highly negatively, it is a human's helpful companion, and an utterly natural phenomenon. This thesis deals with description of principles of fear perception of pre-school children and strategies of coping with situations, in which these children have to face their fears. In particular we observe what are today's pre-school children afraid of, and what are the strategies which help to successfully cope with their fears based on. This thesis consists of two sections. In the theoretical section, we aim to define the concepts of fear and of the closely related anxiety. We also deal with concepts of this emotion according to various psychological schools, and we describe the relation of fear emotion to individual ontogeny. We as well briefly mention regulation of emotions and coping strategies. In the empirical section, we analyze results of employed methods, and find mutual relations between them. For the purpose of accomplishment of the above mentioned objectives, we have developed a group program, consisting of several consecutive tasks. The program comprises of a short semi-structured interview, the "group thermometer" method, drawing on designated subject matter and "group...