Original title:
Vznešenost přírody Miloty Zdirada Poláka
Translated title:
Milota Zdirad Polak's Sublime of Nature
Authors:
Ibrahim, Robert ; Šmahelová, Hana (advisor) ; Hlobil, Tomáš (referee) ; Hrbata, Zdeněk (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Vznešenost přírody (1819), lyrická báseň o šesti zpěvech a s více než 1800 verši českého básníka a rakouského důstojníka Miloty Zdirada Poláka (1788-1856), byla v době svého vzniku oslavována jako nejvýznamnější česká báseň, její autor byl označen za génia a přirovnáván k nejlepším evropským básníkům 18. století. V následujících desetiletích ovšem Polákovo jméno postupně upadlo do zapomnění, literární historikové přelomu 19. a 20. století dokonce Vznešenost přírody považovali za dílo, které se nedá číst, a jejího autora za ne-básníka. Takový stav vydržel po celé 20. století, v posledních letech se však nezávisle na sobě objevily pokusy vrátit Vznešenost přírody do širšího čtenářského a odborného povědomí. Následující práce se k těmto snahám připojuje. Cíl této práce nespočívá v hodnocení autora a jeho díla, je pokusem o interpretaci textu vycházející jednak ze srovnání obou verzí skladby (časopisecké a knižní) a jednak z literárněhistorického zařazení analyzovaného textu. Vznešenost přírody se sice objevuje v přechodové době vyznačující se synkretismem, tato práce se ale přesto snaží Polákovu skladbu vztáhnout ke kontextu (klasicistní) poetiky a estetiky 18. století a v případě nejasných jevů vždy hledat takové vysvětlení, které by Vznešenost přírody zařazovalo do kontextu, který jí předcházel, než do...Sublime of Nature (1819), a lyrical poem in six cantos and with more than 1800 lines, written by a Czech poet and Austrian officer Milota Zdirad Polák (1788-1856), was at the time of its birth celebrated as the greatest Czech poem, its author labelled a genius and compared to the greatest European poets of the 18th Century. However, in the following decades Polák was gradually falling into oblivion, with literary historians of the end of the 19th and the beginning of 20th Century viewing Sublime of Nature as an unreadable work and its author as a non-poet. This attitude was also true for the 20th Century. However, in recent years some independent attempts have been made to bring Sublime of Nature back to both wider public and scholarly attention. The following dissertation joins these efforts. The aim of this dissertation is not an evaluation of Polák and his work; it is an attempt at interpretation of the text based on comparison of two versions of the poem (book and periodical) and on literary-historical setting of the work. Although Sublime of Nature appeared during a transient era of Czech literature characterized by its syncretism, this dissertation tries to relate Sublime of Nature to the context of (classicist) poetics and aesthetics of the 18th Century and in case of any borderline phenomena always...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/21137