TY - THES TI - Připravenost dětí na vstup do školy v regionu Český Brod TT - Readiness of Children to Start School in Cesky Brod Region AU - Stejskalová, Tereza AB - The diploma thesis concerns with the school readiness issue in region Cesky Brod. High number of children with compulsory school attendance postponement resists these days, which the government decided to solve with compulsory preprimary year implementation. When framework education programs came into force, schools drew up their own school education programs. The basis, with which they enter the school, diversified. The goal of the thesis is to determine the areas in which most children had problems during the first grade enrollments in Cesky Brod region. The readiness of children to enter school is studied also from the parents' and the teachers' point of view and their points of view are compared. The research combines three methods - observation, questionnaire and case history. For the research during the first grades enrollments the observation was chosen. On the basis of the theory the areas for observation were determined and assessed according to the chosen assessment criteria. The points of view of the parents and teachers were examined in the questionnaire. The areas in which the most children had difficulties during the first grades enrollments were graphomotory and speech development. The parents and the teachers also share this opinion. Weak attention span is mention, in addition, by... AB - Diplomová práce se zabývá problematikou připravenosti dětí na vstup do školy v regionu Český Brod. V současnosti přetrvává vysoký počet dětí s odkladem povinné školní docházky, což se vláda rozhodla řešit zavedením povinného předškolního ročníku. Se zavedením rámcových vzdělávacích programů si školy začaly tvořit vlastní školní vzdělávací programy. Základy, s nimiž vstupují děti do základní školy, se více rozrůznily. Cílem práce je stanovení oblastí, ve kterých mělo během zápisů do prvních tříd v regionu Český Brod nejvíce dětí problémy. Připravenost dětí na vstup do školy je zkoumána také z pohledu rodičů a pedagogů a pohledy jsou konfrontovány. Výzkum kombinuje tři metody - pozorování, dotazník a případovou studii. Pro šetření během zápisu byla zvolena metoda pozorování. Na základě teorie byly stanoveny pozorované oblasti, posuzované podle zvolených kritérií. Pohled rodičů a pedagogů byl zkoumán dotazníkovým šetřením. Oblasti, ve kterých mělo nejvíce dětí během zápisů do prvních tříd potíže, byly grafomotorika a vývoj řeči. Tento názor sdílí i rodiče a učitelé. Ti navíc zmiňují nedostatečnou délku udržení pozornosti dětí. Práce se tímto zamýšlí, v čem by mohly být výstupy předškolního a základního vzdělávání více provázané. KLÍČOVÁ SLOVA  školní připravenost  školní zralost  předškolní výchova... UR - http://www.nusl.cz/ntk/nusl-271680 UR - http://hdl.handle.net/20.500.11956/5242 A2 - Poche Kargerová, Jana A2 - Kropáčková, Jana LA - cze KW - vstup dítěte do 1. třídy KW - preschool education KW - nursery school KW - commencement of the compulsory school attendance KW - school maturity KW - first grade enrollment KW - zápis do 1. třídy ZŠ KW - first grade entry of a child KW - zahájení povinné školní docházky KW - odklad povinné školní docházky KW - školní připravenost KW - předškolní výchova KW - předškolní vzdělávání KW - mateřská škola KW - postponement of the compulsory school attendance KW - school readiness KW - preschool upbringing KW - školní zralost PY - 2016 PB - Univerzita Karlova, Ovocný trh 5, 116 36 Praha 1, http://cuni.cz/ ER -