Original title:
Porovnání restorativních účinků odlišných druhů venkovního prostředí
Translated title:
Comparison of restorative effects of different outdoor environments
Authors:
Radovnická, Kateřina ; Kebza, Vladimír (advisor) ; Šípek, Jiří (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce vychází z výzkumného zjištění, že přírodní prostředí může pomoci obnovit vyčerpané emoční a kognitivní zdroje. Teoretická část shrnuje výsledky studií v této oblasti a uvádí dostatečné množství výzkumů potvrzující výše uvedený jev. Empirická část práce se věnuje restorativním (regeneračním) účinkům obrazového materiálu na kognitivní a emoční zdroje. Tato práce porovnává restorativní účinky u třech různých druhů venkovního prostředí. Výzkum byl realizován pomocí experimentu, respondentům byl exponován obrazový podnětový materiál s motivy přírodního prostředí, parku nebo města a byla u nich měřena pozornost a nálada.The diploma thesis is based on research findings that the natural environment can help restore depleted emotional and cognitive resources. Theoretical part summarizes the results of research studies in this area and provides a sufficient number of studies which have confirmed the above mentioned phenomenon. In the empirical part I am devoted to ascertaining whether the picture of environment can have restorative effect on cognitive and emotional resources, and compare the effects of three different outdoor environments. The research was conducted by experiment, respondents were exposed to visual stimulus material with motives of natural environment, park or urban environment and then was measured their attention and mood.
Keywords:
attention restoration theory; Environmental psychology; outdoor environment; restorative effects of environment; Environmentální psychologie; restorativní účinky prostředí; teorie obnovy pozornosti; venkovní prostředí
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/2450