Original title:
Zvýšení odborných kompetencí učitelů odborného výcviku
Translated title:
Improvement professional competence of training teachers
Authors:
Rejhonová, Věra ; Zilvar, Josef (advisor) ; Ilona, Ilona (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Odborné kompetence jsou v současnosti nedílnou součástí učitelů odborného výcviku, proto cílem diplomové práce je zvýšení odborných kompetencí učitelů odborného výcviku. Diplomová práce je rozdělena na teoretickou část a praktickou část.
Teoretická část pojednává o vzdělávacím systému České republiky. Jsou zde charakterizovány základní pojmy týkající se odborného školství. Jedná se o pojmy učitel odborného výcviku a kompetence učitele odborného výcviku. Dále pak je v práci charakterizován instruktor odborného výcviku a typologie osobnosti učitele odborného výcviku.
Praktická část je zaměřena na návrh odborných kompetencí pro učitele odborného výcviku na základě polostrukturovaného rozhovoru se vzdělávacími institucemi (n=6)
a s učiteli odborného výcviku (n=6). Zpětná vazba na návrh kompetencí učitelů odborného výcviku byla realizována prostřednictvím dotazníkového šetření u žáků 3. ročníku oboru kuchař (n=122).
V oblasti dalšího vzdělání učitelů odborného výcviku, vzhledem k novým trendům a pojmům, je nutné, aby bylo zvyšování oborově předmětových kompetencí a profesně kultivujících kompetencí zajištěno i vzdělávacími institucemi mimo soukromý sektor
a to státem.
Professional competences are being an inventible part of teachers within the professional trainings field, thus the goal of my thesis is to enhance those professional competences among the training teachers. My thesis is divided into a practical and
a theoretical part.
The theoretical part describes an educational system in the Czech Republic. There are some basic terms related to the professional education being further explained, such as a professional training teacher as well as some relevant competences of teachers within the professional trainings field. Also there is a training instructor further explained in the thesis as well as a personal typology of training teachers. The practical part aims to outline some professional competences of training teachers that are based on a semi-structured interview between educational institutions (n 6) and training teachers (n 6). A feedback to suggestions of professional competences for training teachers was collected from students of the 3rd grade of a cook field of study via a poll (n 122).
In order to keep up with new trends and terms it is necessary that the improvement and enhancement of professional competences will be further provided by institutions that stand beyond a private segment, especially by public institutions.
Keywords:
instruktor odborného výcviku; odborné kompetence; regionální potraviny; učitel odborného výcviku; venkovská turistika; výživa