Název:
Syndrom vyhoření v učitelské profesi
Překlad názvu:
Burnout syndrome in teachers population
Autoři:
Vilčková, Stanislava ; Hanušová, Marie (vedoucí práce) ; Jana, Jana (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Nakladatel: Česká zemědělská univerzita v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce pojednává o problematice syndromu vyhoření u učitelů na středních školách. Cílem této práce bylo zjistit závislost míry vyhoření učitelů středních škol na několika faktorech, kterými byly věk, délka pedagogické praxe, typ střední školy, počet žáků ve třídě a počet žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve třídě. Pro zjištění výzkumných cílů byla použita metoda dotazníkového šetření a individuální rozhovory s učiteli na středních školách. Z výsledků výzkumu vyplývá, že míra vyhoření nezávisí na věku ani na délce pedagogické praxe, zatímco počet žáků se na vzniku tohoto syndromu podílí. Vliv výskytu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na vznik syndromu vyhoření nebyl prokázán z důvodu nedostatečného reprezentativního vzorku respondentů. Syndrom vyhoření vzniká působením dlouhodobého stresu, jeho výskyt je pro každého jedince individuální, neexistují zaručené metody, jak tomuto syndromu předejít. Odolnost závisí na několika faktorech, těmi jsou osobnostní charakteristiky, schopnost zvládat stres, vliv okolí, druh vykonávané profese. Jedním ze základů preventivního působení proti syndromu vyhoření je být o něm informován, znát okolnosti jeho vzniku, jeho příznaky a fáze průběhu.The bachelor´s thesis deals with the problem of burnout syndrom of teachers on secondary schools. The aim of this thesis was find out dependence of burnout syndrome on several factors, they are the age, the pedagogic practice, the type of secondary school, the number of pupils in the class and the number of pupils with special educational needs in class. It was used questionnaire method and individual talks with teachers on secondary schools for findings of experimental aids. Resultes shew, that measure of burnout syndrome don´t depends of age nor on longitude pedagogic practice, while number of pupils depends. Influence of number of pupils with special educational needs wasn´t evidenced. The reason was low number of respondents which haven´t this pupils in the class. Burnout syndrome arise on long term stress and presence is very individual for each teacher. There aren´t guaranteed methods how to stop development of this syndrome. Tolerance depends on several factors which are personal charakteristics, skills manage of stress, influence environs, type of profession. Preventive step is to be well- informed about burnout syndrome and know how it rise and which are it´s phases.
Klíčová slova:
stres; syndrom vyhoření; učitelská profese