Název:
Preference spotřebitele při nákupu na farmářských trzích
Překlad názvu:
Consumer preferences when shopping at farmers' markets
Autoři:
Benešová, Michaela ; Šánová, Petra (vedoucí práce) ; Markéta, Markéta (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Nakladatel: Česká zemědělská univerzita v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce charakterizuje farmářské trhy a jejich vývoj, dozorové orgány, které souvisí s farmářskými trhy, kodex farmářských trhů a základní značky kvality. Hlavním cílem práce je identifikace preferencí a nákupního chování spotřebitelů, kteří nakupují potraviny na farmářských trzích a následná formulace doporučení pro prodejce a producenty původního českého potravinářského zboží, kteří realizují své produkty na farmářských trzích na základě zjištěných výsledků. Zjišťování preferencí spotřebitelů při nákupu na vybraných farmářských trzích v Praze probíhalo na základě dotazníkového šetření, a to přímým dotazováním. Tohoto šetření se zúčastnily všechny věkové kategorie. Bylo vyplněno celkem 172 dotazníků a získaná data byla následně graficky a tabulkově zpracována a vyhodnocena pomocí Microsoft Excel. Dále byla provedena analýza závislostí vybraných znaků použitím x2 testu nezávislosti ve statistickém software IBM SPSS Statistics a následné potvrzení či zamítnutí předem stanovených hypotéz. Ze zjištěných výsledků vyplývá, že nejčastěji navštěvovanými farmářskými trhy jsou trhy na Náplavce, dotazovaní spotřebitelé upřednostňují při jejich nákupu na farmářských trzích nejvíce kvalitu zboží, čerstvost zboží a vlastní zkušenost. Nejvíce nakupovaným sortimentem dle respondentů jsou ovoce a zelenina, pečivo a mléko a mléčné výrobky.The master´s thesis characterizes farmers´ markets and their development, supervisory authorities which are linked with the farmers´ markets, the codex of farmers´ markets and the basic signs of quality. The main aim of the thesis is to identify the preferences and the buying behaviour of consumers who buy food on farmers´ markets and consecutive formulation of recommendation for sellers and producers of the original Czech food products who implement their goods on farmers´ markets based on the findings. The consumer's preferences survey was implemented by a direct interrogation through questionnaires. All age groups were included in the survey. There were 172 questionnaires which were filled and the data were processed to charts and tables and were evaluated through Microsoft Excel. Then an analysis of the dependency of chosen signs was done. The analysis was done using the x2 test of the independency in the IBM SPSS Statistics software and following confirmation or refusal of the hypothesis which were stated in advance. The findings show that the most visited farmers´ markets are the markets on Náplavka. The consumers who participated in the survey prefer the quality of the goods, the freshness of the goods and their own experience the most. The goods which the consumers buy the most often are fruits, vegetables, pastry, milk and dairy products.
Klíčová slova:
farmář; farmářské trhy; kodex farmářských trhů; nákupní chování; potraviny; preference; prodejce; spotřebitel