Original title:
Etika a ekonomika - Fair trade jako fenomén
Translated title:
Ethics and Economics - Fair Trade as a Phenomenon
Authors:
Silverthornová, Nikola ; Brabec, Jan (advisor) ; Mikovcová, Markéta (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá konceptem fair trade. Hlavním cílem práce je představení konceptu fair trade a dále zhodnocení etického nakupování a spravedlivého obchodu v České republice, včetně vyvrácení či potvrzení domněnky, že cena produktu s certifikací Fairtrade ovlivňuje spotřebitelovo rozhodnutí, zda daný produkt koupit či nekoupit.
Samotná práce se skládá ze dvou částí. Teoretická část práce se zaměřuje na objasnění pojmů, které souvisí s danou problematikou a jsou stěžejní pro pochopení pojetí spravedlivého obchodu. Praktická část práce je zaměřena na výzkum spotřebního chování a znalost fair tradu mezi obyvateli České republiky. V závěru práce jsou pak shrnuty veškeré nabyté poznatky.
This bachelors thesis is about the concept of fair trade. The main goal is to present the fair trade concept, and furthermore assess ethical shopping and fair trade in the Czech Republic, including the disproval or confirmation of the argument that the price of a product with Fairtrade certification affects a consumers decision to either buy the product or not.
The thesis itself consists of two parts. The theoretical part focuses on clarifying the concepts related to the issues and are central to understanding the concept of fair trade. On the other side, the practical part is aimed at a survey of consumers behavior and the knowledge of fair trade among the Czech population. In conclusion, all acquired pieces of knowledge are mentioned and collated.
Keywords:
etika; odpovědnost; spravedlivý obchod; spravedlnost; Česká republika