Original title:
Konstrukce zařízení pro měření valivého odporu pneumatiky
Translated title:
Design of Device for Tyre Rolling Resistance Measurement
Authors:
Piskoř, Martin ; Blaťák, Ondřej (referee) ; Hejtmánek, Petr (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Cílem této diplomové práce je vytvoření konstrukčního návrhu měřicího zařízení pro experimentální identifikaci valivého odporu pneumatik. První část je věnována popisu valivého odporu. Popisuje jeho vznik, faktory, které ho ovlivňují, a také metody identifikace valivého odporu. Druhá část této diplomové práce se zabývá samotným konstrukčním řešením zařízení pro identifikaci valivého odporu. Tato část obsahuje také analýzu napjatosti a posouzení bezpečnosti vůči meznímu stavu únavy. Dále se tato práce věnuje výběru vhodné měřící techniky včetně analýzy nejvýznamnějších chyb měření. Poslední kapitola se věnuje finančnímu odhadu nákladů spojených s výrobou a sestavením navrženého měřicího zařízení.
The aim of this thesis is a construction concept of tyre rolling resistance measuring device. The first part deals with the rolling resistance. It describes its causes, its influential factors and it also includes rolling resistance identification methods. The second part deals with construction design of the rolling resistance measuring device itself. It contains stress analysis, and fatigue analyses as well. It includes selection of transducers used for tyre rolling resistance measuring and also measurement error analyses. The last part focuses on estimated financial requirements connected with producing and assembling the designed measuring device.
Keywords:
force; rolling resistance; rolling resistance coefficient; tyre; vehicle; pneumatika; součinitel valivého odporu; síla; valivý odpor; vozidlo
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/60888