Original title:
Arteterapie jako podpůrný prostředek u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni ZŠ
Translated title:
Art therapy as a support tool for elementary school pupils with special educational needs
Authors:
ZATLOUKALOVÁ, Kamila Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce "Arteterapie jako podpůrný prostředek u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni ZŠ" v teoretické části zpracovává témata úvodu oboru arteterapie a jeho historie, dále se zabývá i arteterapeutickým přístupem k dětem a ontogenezí dětského výtvarného projevu, mapuje vývoj přístupu českého vzdělávacího systému k dětem se speciálními potřebami a uvádí příklady alternativních přístupů, mezi které by se jako podpůrný prostředek dala řadit i arteterapie. V praktické části práce předkládá dvě kazuistiky využití arteterapie ve vzdělávání dětí z 1. stupně ZŠ. Tvorba s dětmi je představena chronologicky a jsou rozebírány jednotlivé její znaky a diskutován jejich možný význam s přihlédnutím k osobnosti dítěte. Závěr přináší shrnutí a poznatky z praxe využitelné pro pedagogy a další profese, zaměřené na kreativní přístup k dětem.The bachelor thesis " Art therapy as a support tool for elementary school pupils with special educational needs" in the theoretical part elaborates on the themes of introduction to art therapy and its history and discusses an art therapeutic approach to children and ontogeny of children's art form, later on it traces the development of the approaches in the Czech educational system to children with special needs and provides examples of alternative approaches, among which art therapy would be seen as a support tool. The practical part presents cases of the use of art therapy in education of two elementary school children. Children's creation is presented chronologically and its characteristic components are discussed, taking into account the child's personality. The conclusion summarizes the practical knowledge applicable by educators and people focused on creative approach children.
Keywords:
alternative approaches to children with special educational needs; Art therapy; autistic spectrum disorder in children; behavioral problems; case report; children with special educational needs; educational system of the Czech Republic; elementary school.; ontogeny of children's art; specific learning disabilities; 1. stupeň základní školy.; alternativní přístupy k dětem se speciálními vzdělávacími potřebami; Arteterapie; děti s poruchami autistického spektra; děti se speciálními vzdělávacími potřebami; kazuistika; ontogeneze dětské výtvarné tvorby; poruchy chování; specifické poruchy učení; vzdělávací systém ČR Citation: ZATLOUKALOVÁ, Kamila. Arteterapie jako podpůrný prostředek u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni ZŠ. České Budějovice, 2016. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/37795