Original title:
Rozvoj fonologických a morfologických schopností u dítěte předškolního věku
Translated title:
The evolution of phonological and morphological abilities of a preschool child
Authors:
HADAČOVÁ, Lenka Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce je zaměřena na fonologické a morfologické dovednosti dětí předškolního věku, které ovlivňují rozvoj čtenářské gramotnosti. Cílem práce bude naznačení možností rozvoje těchto schopností v podmínkách mateřské školy typu Montessori. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá základními principy Montessori pedagogiky, dále je pozornost zaměřena na proces osvojování si jazyka a jazykové roviny řeči. V závěru teoretické části jsou uvedeny pomůcky, které jsou běžnou součástí Montessori prostředí, díky nimž si děti osvojují základní poznatky v oblasti jazyka již v mladším předškolním věku. V praktické části jsou stanoveny výzkumné otázky vztahující se k tématu a je provedeno kvalitativní šetření dětí předškolního věku. V rámci tohoto šetření je zjišťován výchozí stav fonologických a morfologických schopností pomocí standardizovaných testů. Na základě zjištěných výsledků budou děti po dobu 6. měsíců motivovány k aktivitám a k práci s pomůckami, které mají podpořit rozvoj oslabených oblastí. Jednotlivé výzkumné metody jsou popsány v metodické části. Aktivity pro oslabené oblasti včetně vyhodnocení předcházejí porovnání výsledků vstupních a kontrolních testů. V závěru jsou zodpovězeny výzkumné otázky a provedeno shrnutí. This bachelor thesis focuses on phonological and morphological abilities of pre-school children that affect their reading literacy development. The main objective of this thesis is to outline the possibilities of development of these abilities in the Montessori kindergarten environment. The thesis is divided into two parts - a theoretical and a practical part. The theoretical part deals with basic principles of the Montessori pedagogy. Furthermore, it focuses on the language acquisition process and the language speech level. At the end of the theoretical part, tools for common Montessori education focused on basic language knowledge acquisition in the junior pre-school age are mentioned. The practical part consists of determination of research questions related to the topic and a qualitative investigation of pre-school children. The initial state of phonological and morphological abilities was found out by standardized tests in this investigation. On the basis of the detected results, children are motivated to activities and work with tools which should support the development of their weakened areas. The particular research methods are described in the methodical part. Activities for weakened sectors including the evaluation precede the comparison of entry and control test results. Research questions are answered and summary is carried out in the conclusion.
Keywords:
Montessori pedagogy; phonological and morphological abilities; pre-school child; Dítě předškolního věku; fonologické a morfologické schopnosti; Montessori pedagogika Citation: HADAČOVÁ, Lenka. Rozvoj fonologických a morfologických schopností u dítěte předškolního věku. České Budějovice, 2016. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/42612