
Hodnocenı́ stı́žnosti na zpravodajstvı́ České televize o Ukrajině

Máca, Roman
2016

Dostupný z http://www.nusl.cz/ntk/nusl-253570

Dı́lo je chráněno podle autorského zákona č. 121/2000 Sb.

Tento dokument byl stažen z Národnı́ho úložiště šedé literatury (NUŠL).

Datum staženı́: 23.04.2024

Dalšı́ dokumenty můžete najı́t prostřednictvı́m vyhledávacı́ho rozhranı́ nusl.cz .

http://www.nusl.cz/ntk/nusl-253570
http://www.nusl.cz
http://www.nusl.cz


 

Kremlin Watch Report 

15.06.2016 

 

 

Roman Máca 

Analytik programu Kremlin Watch Kremlin Watch je strategický program think-

tanku Evropské hodnoty, který má za cíl 

rozkrývat a čelit jednotlivým nástrojům ruské 

hybridní války zaměřené proti liberálně-

demokratickému systému. 

Hodnocení stížnosti na zpravodajství 

České televize o Ukrajině 



 

1 

Kremlin Watch Report 

15.06.2016 

Hodnocení stížnosti na zpravodajství 

České televize o Ukrajině 

Demokratické instituce, mezi které se Česká televize jako klíčové veřejnoprávní médium počítá, jsou 

pod konstantním agresivním tlakem dezinformačních snah Putinova Ruska a jeho spojenců. Jejich cílem 

je oslabit, umlčet, či zásadně snížit legitimitu demokratických institucí západních států. K tomuto cíli 

směřuje i snaha poškodit Českou televizi, kterou můžeme z české dezinformační scény sledovat 

systematicky. Naším cílem není argumentovat, že ČT je dokonalá a bezchybná. To stejně jako žádné 

standardní médium není a nikdy nebude. Proto doporučujeme samotnou stížnosti i kvůli jejímu 

zpracování vnímat v širším kontextu, to znamená systematických útocích prokremelské dezinformační 

scény proti jednomu z posledních svobodných médií v Česku, které má dostatečné kapacity i dosah při 

rozpracovávání zásadních zahraničně-politických a bezpečnostních témat. 

1. O stížnosti 

Na Radu ČT dorazila rozsáhlá stížnost na informování ČT o ruské agresi na Ukrajině. 

V následujících řádcích se budeme věnovat charakteristikám samotného dokumentu a způsobu 

jeho zpracování. Text stížnosti lze nalézt na webu HlidaciPes.org. Stížnost zahrnuje období 1.2.2014 

– 31.1.2016 a její rozsah je celkem 495 stran. Jedná se tak o počin raritní. Materiál je dělen do kapitol 

dle jednotlivých období, které jsou následně členěny do podkapitol nepravdy, polopravdy a nedoložená 

tvrzení; opomíjení důležitých informací a nevyváženost obecně; nálepkování. Kritika zahrnuje i údajná 

pochybení vedoucích pracovníků ČT. V závěrečné části je uvedeno shrnutí stížnosti a jsou 

prezentována i konkrétní doporučení. 

2. O autorovi 

Autorem má být jistý Petr Pražák uvádějící adresu do obytného domu v Hradci Králové. Jedná se údajně 

o mladého studenta práv dle tvrzení „vlka“ anonymního vydavatele portálu, kde se stížnost objevuje a 

kde Petr Pražák pod přezdívkou PP bloguje. To pro slovenský Svobodný vysílač „vlk“ uvedl s tím, že 

blogera PP nepoznal osobně. U Petra Pražáka nenalezneme digitální stopu, která je obvyklá u mladých 

studentů. Jistý Petr Pražák studoval obor právo ve veřejné správě na Akademii Sting v Brně. 

Autor využívá ve stížnosti různé zdroje v různých jazycích. Z toho lze vyvodit závěry, že autor zná mnoho 

světových jazyků, využívá nástroje překladu, na stížnosti se podílelo více osob. 

Sama netransparentnost autorství znevěrohodňuje samotné dílo. Autor by měl plně transparentně 

vystoupit a tuto věc veřejného zájmu osobně představit, prezentovat a diskutovat. 

 

http://hlidacipes.org/wp-content/uploads/2016/04/stiznost-na-CT.pdf


2 

Kremlin Watch Report 

15.06.2016 

Hodnocení stížnosti na zpravodajství 

České televize o Ukrajině 

3. Motivace

Proruské dezinformační kampaně cílí často své výpady proti institucím. Česká televize je rovněž častým 

a oblíbeným terčem. Na stížnost tak lze nahlížet nejen pouze jako na výtky ke konkrétnímu obsahu 

zpravodajství, ale také jako na snahu k očernění instituce, což je v dlouhodobém zájmu Putinova Ruska. 

Cílem tak může být vtažení ČT do nekonečné debaty o nepodstatných drobnostech, její vyčerpání 

reagováním na značné množství stížností, znevěrohodnění a pošlapání autority instituce. Současně je 

nepravděpodobné, že stěžovatel se specifickým pohledem na věc i přes sebelepší argumentaci ze 

strany ČT vysvětlující výklad přijme. Umlčení České televize je také zájmem některých politiků, mezi 

které patří prezident Miloš Zeman a jeho spojenci. 

4. Konkrétní příklady ze stížnosti

Pro indikativní přehled a pochopení toho, jak byla stížnost zpracována, budeme v následujících řádcích 

rozebírat konkrétní uvedené a kritizované případy. Níže se pokusíme popsat jednotlivé pasáže stížnosti, 

které jsou typově různé a které ilustrují jednotlivé techniky, se kterými autor pracoval. 

Příklad č. 1: Výtržníci, ozbrojenci vs. demonstranti, aktivisté 

„f) „Nejdřív létaly mezi policisty a demonstranty na náměstí Nezávislosti dlažební kostky, Molotovovy 

koktejly, ohlušující granáty a gumové projektily.” („Válka v ulicích Kyjeva: Snajpři a kulky v zádech”, 20. 

2.)“ Str. 33 

„Mnohem vhodnější by byla kupříkladu dvojice slov „výtržnost-výtržníci” nebo výraz „ozbrojenci”. 

Počínaje okamžikem, kdy začaly být obsazovány úřady za účelem svržení vládní moci, by bylo možné 

hovořit také o „povstalcích”.“ Str. 34 

Stížnost často napadá užívání konkrétní terminologie pro popis osob a událostí. Objevuje se tlak na užití 

takové terminologie a s ní i prezentace takového obrazu, který odpovídá prokremelskému narativu. 

Podle obdobného přístupu by musela ČT např. odsoudit účastníky protestních akcí během listopadu 89 

a nazvat je výtržníky, jelikož rovněž odmítali pokyny tehdejší oficiální moci apod. 

Příklad č. 2 Ruští představitelé si nepřejí to, co prohlašují, a mlží 

24. 2. ČT v článku „Kam dál na Ukrajině? Krym má jasno: Do Ruska” tvrdila, že „Západ i Moskva si přejí, 

aby územní celistvost Ukrajiny byla zachována”.  

Správná formulace by však měla znít „Západ i Moskva tvrdí, že si přejí, aby územní celistvost Ukrajiny 

byla zachována”. Str. 14 



 

3 

Kremlin Watch Report 

15.06.2016 

Hodnocení stížnosti na zpravodajství 

České televize o Ukrajině 

ČT by tak de facto měla znevážit výrok ruských představitelů s tím, že cosi tvrdí, ale ve skutečnosti 

mohou chtít něco jiného, než deklarují. 

17. 4. ČT v prvním odstavci článku „Doufám, že nebudu muset nasadit armádu, vzkázal Putin v debatě” 

tvrdila, že V. Putin „poprvé zpětně přiznal přítomnost Rusů mezi neoznačenými ozbrojenci na Krymu”. 

A to slovy: „za zády sil krymské domobrany samozřejmě stáli naši vojáci a jednali velmi korektně, ale 

rozhodně a profesionálně.” 

Takový výklad je ovšem problematický. Putinem použitý výraz „stát za zády” („cтоять за спиной”) je 

ruským idiomem, který znamená „dohlížet na někoho” či mu „poskytovat podporu”. Snad lze říci, že se 

výraz „cтоять за спиной” do značné míry překrývá s výrazem „krýt záda”. 

Putin tedy netvrdil, že „Rusové” byli přítomni mezi neoznačenými ozbrojenci. Říkal, že ruští vojáci 

dohlíželi na milici (případně jí poskytovali blíže nespecifikovanou podporu), což je podstatný rozdíl. 

Zároveň ovšem tuto možnost ani výslovně nepopřel. Spíše by bylo možné říci, že mlžil. Str. 86 

Zde se nabízí otázka, jak v ČT prezentovat informaci o tom, že „Putin mlžil“. Pokud je zde použit termín 

„krýt záda“, je osoba de facto v jisté situaci přítomna. Otázkou je zda fyzicky či řekněme morálně.  ČT 

tak neuvádí o jakou přítomnost se jedná.  

Příklad č. 3: Rozporování celkového obrazu 

22. 2. ČT v článku „CHARKOV: Drolí se Ukrajina? Východ se odvrací od Kyjeva” tvrdila, že se v 

Charkově koná sjezd proruských poslanců. Dále uvedla, že se jedná o již několikátý náznak 

separatismu. V tentýž den ČT sjezd označila za proruský i v prvním odstavci článku „KYJEV: Parlament 

sesadil Janukovyče, volby budou v květnu”. 

… 

Není tedy jasné, z čeho ČT odvozuje, že byl sjezd „proruský” či „separatistický”. Dle informací, které ČT 

poskytla, se sjezd především vymezil proti státnímu převratu (viz dále) a ve prospěch jednoty země. 

Pokud by tedy musel být nálepkován, tak spíše přívlastky typu „proti-pučistický” (viz následující části 

stížnosti). Str. 13 

Autorem je rozporováno použití slova „proruský“. BBC publikuje článek, ve kterém je uveden obrázek 

přejatý od ukrajinské televize z reportáže ze zmíněného sjezdu. 

http://www.bbc.com/news/world-europe-26304129


 

4 

Kremlin Watch Report 

15.06.2016 

Hodnocení stížnosti na zpravodajství 

České televize o Ukrajině 

 

Zde jsou vidět u účastníků svatojiřské stuhy – proruská symbolika. 

V galerii agentury Unian věnované události nalezneme např. následující obrázek, kde opět vidíme 

svatojiřské stuhy a rovněž se za zachycenými osobami stejná symbolika objevuje na pozadí. Tato 

symbolika tedy není jen v režii jednotlivých osob, ale i v režii organizátorů. Ukrajinská symbolika není na 

místě patrná. 

 

http://www.photo.unian.net/eng/themes/45728/


 

5 

Kremlin Watch Report 

15.06.2016 

Hodnocení stížnosti na zpravodajství 

České televize o Ukrajině 

Z galerie Unian i z dalších zdrojů vyplývá, že uvnitř budovy se koná sjezd dekorovaný proruskou 

symbolikou. Na ulici proti němu protestuje skupina lidí s ukrajinskými vlajkami. Na sjezdu účastníci 

deklarují tvorbu alternativní vlády viz článek RT. 

An assembly of local deputies in Kharkov, eastern Ukraine have stated their intention to restore 

“constitutional order” throughout the country, aiming to create an alternative government. 

Ze stejného článku RT: 

 

Rozporován je tak celkový dojem i přes očividně prezentovanou orientaci ze strany jak organizátorů tak 

účastníků. 

Příklad č. 4: Korsuňský pogrom 

28. 5. Organizace The Information Group on Crimes against the Person vydala dokument jménem 

Korsuňský pogrom (viz „IGCP Releases Documentary Film ‚The Korsun Pogrom‘, Based on Eyewitness 

Accounts” nebo „IGCP выпустила документальный фильм ‚Корсуньский погром‘, снятый по 

свидетельствам очевидцев”). S odvoláním na údajné očité svědky a kamerové záběry dokument 

tvrdí, že:  

 kolona autobusů, kterými se obyvatelé Krymu a jiných oblastí vraceli z Kyjeva domů, byla 20. 

února po cestě přepadena  

 útok byl proveden skupinou osob, které byly vybaveny zbraněmi na blízko i střelnými zbraněmi  

https://www.rt.com/news/thousands-gather-eastern-ukraine-252/


 

6 

Kremlin Watch Report 

15.06.2016 

Hodnocení stížnosti na zpravodajství 

České televize o Ukrajině 

 cestující byli z autobusů násilně vyhnáni, načež následovaly fyzické útoky a výhružky (např. 

znásilněním či upálením)  

 není možné vyloučit, že několik lidí bylo též zavražděno  

Dokument tedy tvrdil, že došlo k závažné události, která mohla být jednou z možných motivací obyvatel 

Krymu k separaci. Přesto ČT dokumentu nevěnovala žádný článek a ani není známo, že by podnikla 

kroky vedoucí k vlastnímu ověření, zda a jak k událostem popisovaným v dokumentu došlo. Str.135 

Jedná se o výtku, že ČT do zpravodajství nezařazuje událost, která se primárně objevuje na proruských 

dezinformačních webech a o které např. nereferují agentury TASS a RIA Novosti. 

Jedním z těchto webů je nwoo.org jehož vydavatelem je známý konspirační teoretik Jan Korál, který 

např. dlouhodobě tvrdí, že 11. září bylo dílem vlády USA, či opomíjí obsazení Československa armádou 

SSSR. Během demonstrace proti ČT rovněž prohlásil, že televize podléhá diktátu „mocných 

nadnárodních zednářských a iluminátních kruhů“ (zdroj). 

O události dále referuje portál czechfreepress.cz či slovenský časopis Zem a Vek. Pozadu nezůstává 

ani konspirační portál ac24.cz, který přináší fiktivní omluvu divákům ČT za neobjektivní a tendenční 

pojetí zpravodajství. 

O samotné události neinformují agentury TASS ani RIA Novosti. Heslo „Корсуньский погром“ se 

objevuje pouze ve dvou článcích zde. Oba články jsou komentáře sloupkařů na RIA Novosti k mnohým 

různým heslům a nejedná se o popis události, ale o subjektivní výklad různých dějů. U TASSu se heslo 

neobjevuje. 

Stěžovatel tak často vyzývá k tomu, jaké informace zveřejňovat. „ČT měla informovat (také) o…“ 

V materiálu je použita řada zdrojů. Nechybí mezi nimi ani zdroje problematické. Např. na straně 244 je 

použita mapa přejatá ze sociální sítě livejournal.com, kam ji umístil uživatel s názvem kot-ivanov (kocour 

ivanov). Některá tvrzení jsou rovněž rozporována problematickými zdroji. Např. na straně 251 autor 

vyvrací určitá slova A. Zacharčenka s odkazem na uvedení přepisu projevu dotyčného, který byl 

publikovanán na ruských státních médiích vesti.ru a Ria Novosti. Tyto zdroje resp. instituce podléhající 

státu jsou pro kvalitní posouzení problematické. 

Příklad č. 5: New York Times 

3. 5. Deník New York Times vydal reportáž ze Slavjansku, jejíž autoři strávili více než týden mezi členy 

milice („Behind the Masks in Ukraine, Many Faces of Rebellion”) 

... 

I přes uvedené důvody ČT nevěnovala reportáži žádný článek. Obdobně není ve zpravodajské sekci k 

nalezení žádná jiná reportáž, která by dosahovala kvalit uvedené reportáže. Str. 128 a 129 

http://www.nwoo.org/2015/04/04/korsunsky-pogrom/
http://zpravy.idnes.cz/demonstrace-proti-ceske-televizi-siri-propagandu-fva-/domaci.aspx?c=A160608_180541_domaci_ale
http://czechfreepress.cz/uvadime-videa/korsunsky-pogrom.html
http://zemavek.sk/articles/view/korsunsky-pogrom
http://www.ac24.cz/zpravy-ze-sveta/5277-ceska-televize-omluva-divakum-za-neobjektivni-a-tendencni-pojeti-zpravodajstvi
http://ria.ru/search/?query=%D0%9A%D0%BE%D1%80%D1%81%D1%83%D0%BD%D1%8C%D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B9+%D0%BF%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%BE%D0%BC


 

7 

Kremlin Watch Report 

15.06.2016 

Hodnocení stížnosti na zpravodajství 

České televize o Ukrajině 

Často dochází k vytýkání použitých zdrojů a k tlaku na využívání zdrojů navržených stěžovatelem. ČT 

by tak de facto musela projít veškeré světové dostupné zdroje a jejich závěry začlenit do 

článku/reportáže, což není reálné zejména pro aktuální zpravodajství. 

Ve stížnosti se rovněž objevuje kritika využívaných zdrojů ze strany ČT např. jejich důvěryhodnosti. Týká 

se zejména ukrajinských médií. 

Důraz je kladen i na doplňování zpráv. V textu se objevují připomínky, že v dané zprávě ČT měly být 

uvedené i další okolnosti. Nicméně v jedné konkrétní zprávě nelze shrnout problematiku zcela a 

definitivně. 

Příklad č. 6: „ČT vytvářela dojem…“ 

Přinášením takových informací, jakož i jinými výroky a nálepkováním (viz dále), vytvářela ČT dojem, že 

přítomnost ruských vojsk na poloostrově Krym je čímsi novým, zakázaným a nepřípustným (a kvůli tomu 

ostatně i Ruskem popíraným). Jak je však zřejmé z názvu subkapitoly, nemá tento obraz s realitou příliš 

společného. Str. 37 

V materiálu je rovněž používáno termínu, že ČT „vytvářela dojem“. Autor tak aplikuje svůj subjektivní 

pohled na výklad jednotlivých událostí a jejich prezentaci ze strany ČT. 

4. Závěr 

Mezi hlavní opěrné body stížnosti patří důraz na použití prokremelského narativu  a pohledu pro popis 

osob a výkladu událostí. Často se také objevuje orientace na detail viz „mlžil“ a tvrzení, že ruští 

představitelé si cosi přejí, ale ve skutečnosti jde pouze o tvrzení a ne o reálný zájem. Rozporován je 

rovněž celkový obraz, kdy je očividný komplexní obraz kritizován subjektivním pohledem. Dále dochází 

k tlaku na využití „alternativních“ zdrojů a začlenění do zpravodajství takových zpráv a jejich výkladu dle 

pohledu stěžovatele. Objevují se i výtky k opomíjení dalších zdrojů vztahujících se k tématu, což je v tzv. 

rychloobrátkovém zpravodajství nemožné. A v neposlední řadě je aplikován subjektivní pohled za 

objektivní. Celý pokus hodnotíme jako další z dezinformačních snah, jak napadnout jednu 

z demokratických institucí.    



 

8 

Kremlin Watch Report 

15.06.2016 

Hodnocení stížnosti na zpravodajství 

České televize o Ukrajině 

 

 
THINK-TANK EVROPSKÉ HODNOTY 

Vlkova 36, 130 00 Praha 3  

  

info@evropskehodnoty.cz 

www.evropskehodnoty.cz 

facebook.com/Evropskehodnoty 

© Evropské hodnoty z.s. 2016 
Think-tank Evropské hodnoty je nevládní odborná instituce bránící liberální demokracii. 
  
Naší vizí je svobodné, bezpečné a prosperující Česko ve střední Evropě, která je pevnou součástí Západu.  
 
Pomáháme čelit agresivním režimům, radikalizaci uvnitř společnosti, šíření autoritářských tendencí a 
extrémistických ideologií včetně islamismu.  
 
Politikům předkládáme odborná doporučení a systematicky sledujeme a hodnotíme jejich práci. Za zásadní 
prvky fungující liberální demokracie považujeme aktivní občany, zodpovědné politiky, politické strany 
naplňující svoji roli a soudržnou společnost, která sdílí hodnoty osobní svobody, lidské důstojnosti a 
rovnoprávnosti.  
  
Od roku 2005 se jako nevládní nezisková organizace, která není spojena s žádnou politickou stranou, 
věnujeme výzkumné a vzdělávací činnosti. Vedle vydávání odborných publikací a komentářů pro média, 
pořádáme konference, semináře a školení pro odbornou i širší veřejnost. Na svých akcích 
zprostředkováváme dialog mezi politiky, odborníky, novináři, podnikateli i studenty. 


